تازه های مد, مقالات

چرم تبریز

کفش جرم

امروزه می‌توان با اطمینان کامل عنوان کرد که بیش از دویست و پنجاه کارگاه تولید چرم در شهر تبریز موجود می‌باشد که اکثر آنها در کار تولید چرم سنگین و تعدادی نیز در کار تولید چرم سبک فعالیت دارند .

در ایران عزیز ما شهرهای مختلفی نظیر تبریز ، تهران ، اصفهان و مشهد در کار تولید کفش چرم با کیفیت در حد استاندارد جهانی می‌باشند اما در بین تمام این شهرها ، شهر تبریز با ارائه چرم باکیفیت ( محبوبیت چرم تبریز در سطح دنیا شهره می‌باشد ) و تولید کفش چرم درجه یک و مرغوب دارای اعتبار جهانی می‌باشد که مشتریان مختلفی از سرتاسر جهان را به خود جذب کرده است .

تاریخچه چرم تبریز

کفش چرم

چرم بوسیله‌ی دباغی پوست خام حیوانات، به‌ویژه گاو و گوسفند به‌ دست می‌آید. فرایند دباغی را می‌توان اینگونه توضیح داد که ، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. که از آن برای ساخت کفش ، کیف ، کمربند ، پوشاک و … استفاده می‌شود .

اکثر مستندات تاریخی ، تاریخچه چرم تبریز را به اولین انسان‌های دامدار در مناطق قفقاز ارجاع داده‌اند . با این وجود اولین کارخانه چرم سازی در ایران در سال 1310 هجری قمری در شهر تبریز ساخته شد .

بنا بر اسناد تاریخی موجود پس از سقوط سلطنت قاجار شهر تبریز پیشرفت چشم‌گیر و قابل توجهی در عرصه صنعت چرم داشته است . توسعه صنعت چرم سازی را می‌توان به محله‌ی امامیه شهر تبریز ارجاع داد که با گذشت زمان تا خیابان سعدی نیز گسترش یافت .

نخستین بار شهرک صنعتی خصوصی در ایران با نام چرم سازان در شهر تبریز ایجاد و شرایط فراهم آمدن زیرساخت‌های آن شکل گرفت .

فعالیت صنعت چرم در شهر تبریز

امروزه محصولات تولید شده توسط چرم‌تبریز علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی کشور ، محصولات تولید از چرم های تبریز به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نظیر چین ، ایتالیا ، ترکیه و… صادر می‌گردد .

آمارهای موجود نشان می‌دهد که شهر تبریز قطب چرم کشور و  نشان تجاری محصولات چرمی کشور می‌باشد . ( در حال حاظر بیش از پنجاه واحد صنعتی بزرگ و گسترده در صنعت کیف و کفش چرم در تبریز مشغول به فعالیت می‌باشند . )

ویژگی چرم‌تبریز

کفش چرم

یکی از ویژگی‌های اصلی چرم های تبریز انعطاف بالای این چرم به نسبت به سایر چرم‌ها می‌باشد . کیفیت بالا دیگر ویژگی چرم تولید شده شهر تبریز می‌باشد که با گذشت زمان نه تنها از کیفیت آن کم نمی‌شود بلکه شکل و شمایل چرم نیز جا افتاده تر می‌شود و درست همانطوری است که 5 سال پیش خریده بودید .

برای تشخیص اصل بودن چرم تولید تبریز کافیست محصول تولید شده توسط چرم را بو کنید و یا به بافت چرم نگاه کنید گره ها و الگوهای خلل ها باید به شکل نامنظم ‌باشد و الگوی خاص و یا قابل شناسایی ندارد .

و یا کمی چرم را در معرض شعله‌ی آتش قرار دهید بوی ساطر شده شبیه به بویی نظیر سوختن مو می‌باشد که نشان دهنده اصل بودن و طبیعی بودن چرم می‌باشد .

 

بیشتر بدانید

چرم طبیعی و چرم مصنوعی چه تفاوت هایی باهم دارند؟

انقلابی در مد و فشن صنعت کفش سازی( قسمت اول)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید