سلامت پا, مقالات

آیا ویروس کرونا روی کفش ها زنده می ماند؟

در این مقاله از کفش شهپر به بررسی زنده ماندن ویروس کرونا روی کفش ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

تحقیقات در کشور چین نشان میدهد احتمال اینکه ویروس کرونا در کفش ها بمانند وجود دارد. مطالعات و تحقیقات جدید از یک بیمارستانی در چین نشان داد که نصف مراقبت های بهداشتی کارکنان بیمارستان مربوط به مراقبت های بهداشتی کفش های آنها می شود. اما اصلا جای نگرانی نیست.

مطالعاتی که در یک مجله پزشکی به نام بیماری های نو ظهور عفونی (EID) در آوریل چاپ شد نمونه هایی را تست کرد که البته این نمونه ها اشیای بودند که در بیمارستان در محدوده زمانی 19 فوریه تا 2 مارس وجود داشتند را تست کردند تا متوجه شوند که کدام وسایل ویروس کرونا را داراست.

زنده ماندن ویروس کرونا روی کفش - کفش شهپر

برای پیشگیری از ویروس کرونا وقتی به داخل خانه می آیید سریعا کفش هایتان را در بیاورید.

اگرچه این آزمایش در مورد وسایل و کفش های کارکنان بیمارستان انجام شد ولی باید خاطر نشان کنیم که حتی یک فرد معمولی که در جایی معمولی نیز کار می کند ممکن است کفش هایش حامل ویروس کرونا باشد.

چقدر احتمال این که ویروس کرونا در کفش های من وجود داشته باشد وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات گسترده NBC ثابت شد که احتمال این که ویروس کرونا در کفش شما ماندگار شود خیلی کم است مگر اینکه شما در یک مرکز بهداشتی، بیمارستان یا مراکزی که با افراد مبتلا به ویروس کار می کنید باشید.

نگویین (Nguyen) گفت: ” می دانیم که کفش ها جذب کننده باکتری ها هستند ولی با این حال احتمال این که ویروس به ته کفش شما بچسبند خیلی کم است.”

مراکز کنترل بیماری (CDC) خاطر نشان کرد که حتی اگر ویروس کرونا به کفش های شما بچسبند باید بدانیم که ویروس کوئید 19 در صورت برخورد دست آلوده یا اشیاء آلوده با دهان، بینی یا چشم ها انتقال می یابد. بنابراین کفشی اگر آلوده به ویروس کرونا باشد باز هم اگر در تماس با دست ها و صورت نباشد احتمال انتقال ویروس صفر است.

مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

دکتر آمش آدالجا، دانشمند ، متخصص در مرکز دانشگاهی هاپکینز در مرکز بهداشتی در بالتیمور در زمینه بیماری های نوظهور عفونی و بیماری های واگیردار تحقیق می کند می گوید:” این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا از طریق همه اشیاء انتقال یابد که این شامل کفش ها و لباس ها نیز می شود. البته مکانیسم انتقال شان خیلی جدی نیست.”

ویروس کرونا روی کفش - کفش شهپر

مدت ماندگاری ویروس کرونا بر روی کفش ها چقدر است؟

در این زمینه هنوز چیزی ثابت نشده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که ویروس کرونا بر روی پلاستیک و اجسام فلزی ماندگارتر است یعنی احتمالا این ویروس به مدت 72 ساعت بر روی این سطوح باقی بماند.”

دکتر گلویین مطالعات دیگر نشان می دهد که ذرات ویروس به لباس نمی چسبند مگر اینکه فرد مبتلا به صورت مستقیم روی لباس شما عطسه یا سرفه کند.

چه اقدامات پیشگیرانه ای می توانید انجام بدهید!

اکثر منابع توصیه می کنند که افراد همچنان باید فاصله های اجتماعی را حفظ کنند و در مکان های شلوغ و پر ازدحام قرار نگیرند. حتما یک جفت کفش را مختص بیرون رفتن خود قرار دهید و به محض این که وارد خانه می شوید آنها را خارج از خانه در بیاورید تا ویروس کرونا را به داخل خانه نیاورید.

آدلجا می گوید که حتی این خطر وجود دارد که تمیز کردن کفش ها ممکن است بیماری را بیشتر گسترش بدهد.

همچنان دست هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب داغ و صابون بشویید و از تماس دست هایتان با صورت تان اجتناب کنید.

چگونه کفش ها را پاکیزه کنیم؟

آدالجا می گوید که اصلا هیچ اعتقادی به تمیز کردن کفش ها با مواد ضدعفونی کننده ندارد و مردم باید خیلی دقت کنند که پس از این به яндекс کفش هایشان دست زدند پیش از تماس با صورتشان دست هایشان را بشورند. می توانید در ماشین لباس شویی نیز بیاندازید تا تمیز شوند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید