مقالات

چند توصیه درباره‌ی کفش: 5 ویژگی کفش خوب

احتمالاً کفش مهم‌ترین جزءِ لباس هر فردی است.

تخمین زده می‌شود که در متوسط عمرمان، از پاهایمان برای راه رفتن در محیطی به وسعت پنج برابر محیط زمین استفاده می‌کنیم. با این حال کمتر از جنبه‌های زیبایی‌شناسی به پاهایمان – و به کفش‌مان – توجه می‌کنیم.

در واقع، کفش احتمالاً مهم‌ترین جزءِ لباس هر فردی است، زیرا هیچ لباس دیگری نباید کاملاً اندازه و فیت باشد و عملکردهای مکانیکی مهمی مانند جابجایی وزن بدن را انجام دهد.

جدا از ناراحتی ابتدایی پا، کفش نامناسب یا تنگ ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در ساق پاها، زانوها، باسن و گودی کمر شود.

علاوه بر این، افتادن‌ها – که می‌تواند عواقب ناگواری در افراد مسن داشته باشد – بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که کفش بسیار نامناسبی دارند.

چند توصیه درباره‌ی کفش: 5 ویژگی کفش خوب

چند توصیه درباره‌ی کفش: 5 ویژگی کفش خوب

کفش خوب و مناسب کفشی است که:

کفش خوب ویژگی‌های زیادی دارد. به طور کلی، قیمت معیار درستی برای کفش خوب نیست زیرا ممکن است یک جفت کفش خوب، ارزان‌تر از یک جفت کفش نامناسب باشد، و همچنین برندهای معروف تضمینی برای کفش باکیفیت نیستند. شما باید بررسی کنید که آیا کفش انتخابی‌تان ویژگی‌های زیر را دارد یا خیر.

1. قابل تنظیم بودن

کفش باید بند یا چسب‌های قابل تنظیمی داشته باشد که امکان تنظیم آن با توجه به نیازهای فرد فراهم باشد.

2. مستحکم و مقاوم

نگهدار (پایه‌ی) پاشنه/گودی پاشنه‌ی کفش باید نرم و مستحکم باشد، تا از حرکت عمودی یا افقی پاشنه جلوگیری کند.

3. فضای کافی

قسمت جلوی کفش باید فضای کافی (هم عرض و هم عمق) برای انگشتان‌تان داشته باشد. هنگام پیاده روی معمولی، پاهایتان در هر جهت تا یک سانتی متر هم پهن می‌شود و هم قد می‌کشد. پس، شما باید کفشی را انتخاب کنید که از بلندترین انگشت‌تان بلندتر و از نظر پهنا به اندازه‌ی انگشت شست باشد.

4. حداکثر پاشنه 2.5 سانتی متر (1 اینچ)

ارتفاع پاشنه‌ی کفش نباید بیش از 2.5 سانتی متر باشد. در غیر این صورت، پاشنه و مچ پا بی‌ثبات و در نتیجه مستعد رگ به رگ شدن و دردهای پنجه‌ی پا می‌شوند.

5. شرایط خوب و مساعد داشتن

کفش‌های خود را کنترل و بررسی کنید و کفش‌هایی را که بیش از حد کهنه و فرسوده شده‌اند، دور بیاندازید، چون این کفش‌ها دیگر برخی از عملکردهای اساسی خود را از دست داده‌اند. دویدن مستمر با کفش‌های فرسوده باعث افزایش فشار و تنش روی پاها و مفاصل‌تان می‌شود، که می‌تواند منجر به آسیب دیدگی بیش از حد شود. پیشنهاد می‌شود که هر جفت کفش مخصوص دویدن را بعد از هر 500 تا 650 کیلومتر (300-400 مایل) حتماً عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید