مقالات

کفش‌های هوشمند

 

برای ارائه بازخورد شخصی به کاربران، از اندازه‌گیری عملکرد ورزشی گرفته تا پیگیری تناسب اندام و ارزیابی معیارهای سلامت، اینجا هستند. تلاش‌ها برای مهندسی کفش‌های سنتی و ترکیب آنها با تکنولوژی برای افزایش راحتی و سلامتی در زندگی ما، ادامه دارد.

کفش‌های هوشمند دارای کفی‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان یک وسیله بلوتوثی، به تلفن همراه متصل شوند و اطلاعات را در یک اپلیکیشن، به کاربر نمایش دهند. آنها می‌توانند به عنوان یک مغز با تکنولوژی بالا عمل کنند. در این مقاله از وبسایت شهپر، به وضعیت فعلی، چالش‌ها و آینده تکنولوژی کفش‌های هوشمند خواهیم پرداخت.

 

بازیکنان کلیدی بازار

با اینکه بازار کفش‌های هوشمند هنوز یک کودک نوپا است، اما این موضوع کمپانی‌های بزرگ را از بازی در این زمین باز نداشته است. برخی از بزرگ ترین کمپانی‌ها عبارتند از:

نایک

یکی از بزرگ ترین کمپانی‌های تولید کفش در دنیا، محصول خود به نام “هایپر آداپت” را معرفی کرده‌است. این کفش‌ها دارای سنسورهای حساس به فشار در کفی خود هستند. این سنسور ها تشخیص می‌دهند که چه کاربر کفش را می‌پوشد. وقتی کفش پوشیده شد، سنسورها الگوریتمی را راه‌اندازی می‌کنند که کفش، بندهای خود را به صورت خودکار ببنند. در این کفش‌ها LEDهایی تعبیه شده‌است که می توانند کاربر را از کم بودن شارژ باتری یا سفتی بیش از حد بندها آگاه کنند. علاوه بر این، هایپرآداپت نیازی به هر روز شارژ شدن ندارد و می‌تواند شارژ خود را تا 2 هفته حفظ کند.

کفش ورزشی

آندر آرمور

دو کفش به نام های “هاور فانتوم” و “هاور سوئیک” توسط آندر آرمور در سال 2018 معرفی شده‌اند. در این کفش‌ها سنسورهای مختلفی به کار رفته است که معیارهای مهم برای دوندگان را برای آنها اندازه می‌گیرد. این معیار ها عبارتند از: سرعت، مسافت، تعداد گام‌ها، بلندی گام‌ها و ریتم گام‌ها.

این کفش‌های پر از تراشه، به آسانی با برنامه مای مپ ران اتصال برقرار می‌کنند و با گوشی‌های اندروید و آی او اس سازگاری کامل دارند. به علت بالشتک‌های تعبیه شده در کفش، کاربران آندر آرمور می‌توانند جاذبه صفر و یک انرژی فوق‌العاده را در عین راحتی، تجربه کنند.

 

دیجیت سول

کفش‌های هوشمند تولید شده توسط دیجیت سول، طیف گسترده‌ای از امکانات را با خود به همراه دارند که برای همه افراد مناسب است. این کفش‌های اینتراکتیو، بازخورد های شخصی سازی شده‌ای را درباره وضعیت سلامت، شدت خستگی، وضعیت بدن، تعداد گام‌ها، کالری‌ها و… به کاربر ارائه می‌دهند. دیجیت سول با استفاده از سنسورهای خود، داده‌های ارزشمندی را فراهم می‌کند تا کاربر با استفاده از آن، سلامت خود را بهبود بخشیده و از آسیب دیدگی پرهیز کند.

دیجیت سول نیز به آسانی با گوشی های بلوتوث 4 متصل می‌شود و به عنوان یک مربی در گوشی کاربر عمل می‌کند. در طراحی نسل جدید این کفش‌های سبک وزن، فناوری‌های بند‌های خودکار و تنظیم دما به کار رفته است.

کفش

شیائومی

یکی دیگر از بازیکنان بزرگ بازار کفش‌های هوشمند، شیائومی نام دارد که محصول پر از تراشه خود یعنی میاجا را توسعه داده‌است. این کفش‌ها به آسانی به اپلیکیشن “می فیت” شیائومی متصل می‌شوند و مواردی مانند سرعت، مسافت، کالری، ساعات خواب و حتی وزن کاربر را به او نمایش می‌دهد. این کفش‌ها فقط با تکان دادن فعال می‌شوند. سپس به گوشی متصل شده و با اپلیکیشن هماهنگ می‌شوند. به علاوه، این کفش‌های ورزشی از عمر طولانی باتری نیز برخوردارند.

کفش هوشمند

آلترا تورین آی کیو

این کفش‌های هوشمند از تراشه‌های “ریزر-تین” استفاده می‌کنند. سنسورهای سبک و فرستنده‌هایی که داده‌های هر یک از پا ها را به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌کنند. همچنین، این تراشه‌ها مانند یک مربی زنده عمل کرده و بازخوردهایی را درباره ضربان قلب، نقطه فرود پا، مسافت، سرعت و ریتم گام‌ها را به کاربر ارائه می‌‌کنند. اگر کاربر دوست داشته باشد، می‌تواند صدای مربی را فعال کند و این فیدبک ها را در هدفون خود بشنود.

آلترا آی کیو به صورت مستقیم با برنامه “آی فیت” متعلق به کمپانی سازنده‌ خود متصل می‌شود.

کفش هوشمند ورزشی

تکنولوژی کفش های هوشمند

کفش های هوشمند، به یک سیستم قابل اعتماد برای جمع آوری، انتقال داده، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز دارند. طیف گسترده‌ای از سنسور ها برای دستیابی به این سیستم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. از واحدهای اندازه گیری اینرسی مغناطیسی، متشکل از یک شتاب سنج، یک ژیروسکوپ و یک مغناطیس سنج برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط راه رفتن، استفاده می‌شود.
  2. سیستم‌های مسیریابی ماهواره‌ای مانند جی پی اس، گلوناس و گالیلئو در کفش‌ها تعبیه می‌شوند تا اطلاعات مربوط به مسیر را ثبت کنند.
  3. سنسور‌ های حساس به فشار، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا وضعیت بدنی فرد را هنگام راه رفتن و دویدن ثبت کنند.
  4. حسگرهای محیطی، از جمله حسگرهای فشار اتمسفر، نور و صدا، برای به دست آوردن داده‌ از فعالیت‌های محیط اطراف استفاده می‌شوند.
  5. سنسورهای اطلاعات داخلی نیز در کفش‌ها قرار داده می‌شوند تا اطلاعات باتری، حافظه و… را فراهم کنند.

 

کفش هایی با اهداف زیبا!

به غیر از کفش‌هایی که بالاتر معرفی شدند، کمپانی‌های نظیر “ژور تک” نیز در این بازار فعالیت می‌کنند. آنها کفش‌هایی را با اهداف انسان دوستانه تولید کرده‌اند که نمونه‌‌های جالبی از آنها را خواهیم گفت.

مثلا ژور تک کفش‌های هوشمندی را برای کارگران ساختمان طراحی کرده‌است. این کفش‌ها در کفی خود دارای سنسورهایی هستند که می‌توانند قدم ها را بشمارند، خستگی را تشخیص دهند و وضعیت بدن کارگران را ارزیابی کنند. همچنین می‌توانند در صورت لغزش یا بروز حادثه، به سرپرست واحد هشدار دهند.

دیوسر تکنولوژی، کفش‌هایی را به نام “لیکال” طراحی کرده‌است که زندگی را برای نابینایان آسان می‌کند. این کفش‌های از سیستم مسیریابی برخوردار هستند و با لرزش، کاربر خود را به مقصد هدایت می‌کنند. اگر لازم باشد که کاربر به سمت راست بپیچد، کفش راست به لرزه در می‌آید و برعکس.

 

چالش ها و آینده کفش‌های هوشمند

خب، با اینهمه ابداع و ایده‌های جدید، چرا کفش‌های هوشمند به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟

کمپانی‌ها برای تولید کفش‌های هوشمند، به سرمایه گذاری و دانش فنی بالایی نیاز دارند. دانش فنی نیز نیازمند تخصص، مهندسی نوآورانه و منابع زیادی است. همچنین، موانع اجتماعی نیز بر سر راه این تکنولوژی قرار دارند. بسیاری از مصرف کنندگان این کفش‌ها را بخشی از زندگی خود نمی‌دانند. البته با پیشرفت تکنولوژی، این مشکلات حل خواهند شد.

گزارش جدید صاحب‌نظران صنعت، حاکی از آن است که بازار کفش‌های هوشمند تا سال 2022 به طور پیوسته به رشد خود ادامه خواهد داد و شاخص رشد سالیانه آن، حدود 23 درصد در چهار سال آینده خواهد بود. در حال حاضر، شرکت‌هایی مانند آدیداس و سالومون در حال آزمایش کفش‌هایی هستند که می توانند با بیومکانیک پا همگام شوند. آزمایشگاه طراحی ام آی تی با همکاری پوما، در حال توسعه کفش‌های هوشمند فعال بیولوژیکی هستند که می‌توانند احساسات ما را بفهمند و بنابراین، با ما سازگار شوند. اپل، در حال طراحی کفش‌های هوشمندی است که می‌تواند از آسیب به پاها جلوگیری کند و به کاربران کمک کند تا از آسیب‌دیدگی پرهیز کنند. شرکت‌های زیادی مانند سنسوریا، گارمین، ای-تریس، E-voneای-وان و…، با نوآوری‌های خود، آینده بازار لباس‌های ورزشی را شکل می‌دهند.

عصر کفش‌های هوشمند، تازه شروع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید