سلامت پا, مقالات

20 دلیل درد پا چیست؟

درد در انگشتان، پاشنه‌ها، مچ‌ها و قوس پاهای شما می‌تواند کیفیت زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد،. ریشه‌یابی مشکل اولین قدم برای رفع آن مشکل است. پس باید دلایل این دردها را به درستی پیدا کنید. البته این کار را به متخصص بسپارید و خودتان سر خود برای خودتان نسخه نپیچید! در این مقاله به دلایل مختلف درد پا اشاره می‌شود و مورد معرفی قرار می‌گیرد. برای این که به دلایل درد پا پی ببرید و متوجه شوید که این دردها به دلیل کفشتان است یا نه، با کفش شهپر همراه باشید.

20 دلیل درد پا را بشناسید

درد پا

عوامل احتمالی زیادی پشت حساسیت، گز گز کردن، تیر کشیدن و التهاب پا وجود دارد. برای تسکین این علائم، باید بتوانید دلیل یا دلایل درد خود ار پیدا کنید. در ادامه به 20 مورد از شایع‌ترین «دلایل درد پا» اشاره شده است که می‌تواند یک دید کلی به شما بدهد. برخی از شایع‌ترین علل درد پاها عبارتند از:

  • پینه شست پا
  • ناخن های پال (ناخن های در گوشت فرو رفته)
  • خارهای استخوانی (استئوفیت ها)
  • التهاب رباط کف پا (فاشیاتیس پلانتار)
  • زگیل های کف پا
  • خار پاشنه
  • تومور عصب (نوروما) مورتون
  • نوروپاتی محیطی
  • سندروم تونل تارسال (گیر افتادن عصب)
  • تاندونیت آشیل
  • روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)
  • تاندونیت اکستانسور (التهاب تاندون های باز کننده پا)
  • تاندونیت عضله تیبیال خلفی
  • آرتریت پسوریاتیک (ورم‌مفاصل پسوریاتیک)
  • کف پای صاف
  • انگشت چکشی پا
  • انگشت چنگالی
  • انگشت چمنی
  • شکستگی های تنشی (استرسی)
  • پوشیدن کفش نامناسب

آنچه شما باید در مورد این علل احتمالی بدانید و گزینه‌های مورد نیاز شما برای رفع بیشتر این مشکلات، در ادامه تشریح شده است. با شهپر همراه باشید.

پینه شست پا

پینه شست پا

پینه‌ها برجستگی‌های استخوانی در پایین انگشت شست پا هستند. به نظرتان، عامل پینه شست پا چیست؟ پینه شست پا معمولاً زمانی شکل می گیرد که استخوان‌های جلوی پا از جای خود خارج می‌شوند، انگشت شست پا را به طرف انگشتان دیگر می‌کشند و باعث می‌شوند که مفاصل بیرون بزنند. معمولاً می‌توانید بیرون‌زدگی را مشاهده کنید و ممکن است بتوانید متوجه قرمزی اطراف آن منطقه شوید. کفش‌های تنگ نه تنها یکی از دلایل بالقوه ی پینه شست پا هستند، می‌توانند آن را بدتر هم کنند. ناهنجاری‌های پا و برخی از مشکلات پزشکی نیز می‌تواند منجر به ایجاد پینه شست پا شود.

ناخن‌های پال یا ناخن‌های در گوشت فرو رفته

یکی دیگر از دلایل درد پا، ناخن‌های پال هستند. ناخن پال زمانی رخ می‌دهد که کناره یا گوشه بالای ناخن پا داخل پوست اطراف آن رشد می‌کند. در حالی که این مشکل اغلب برای انگشت شست پا اتفاق می‌افتد، ممکن است در هر انگشتی ناخن پال را تجربه کنید. ناخن‌های پال در بهترین حالت می‌توانند باعث قرمزی و ناراحتی شوند و در بدترین حالت، ممکن است فوق العاده دردناک باشند و منجر به عفونت شوند.

خارهای استخوانی یا استئوفیت ها

خار استخوانی به یکی از دلایل شایع درد پا هنگامی رخ می‌دهد که استخوان اضافی در انتها یا لبه استخوانی در پا شکل بگیرد و یک برآمدگی سخت و صافی را ایجاد کند. این خارهای استخوانی که استئوفیت نیز نامیده می‌شوند، گاهی اوقات با آرتروز همراه هستند و ممکن است سال‌ها مورد توجه قرار نگیرند تا زمانی که فرد شروع به احساس درد یا ناراحتی در پا کند.

التهاب رباط کف پا (فاشیاتیس پلانتار)

التهاب رباط کف پا از جمله شایع‌ترین علل درد پاشنه است و زمانی اتفاق می‌افتد که رباط کف پا (نواری از بافت همبند که انگشتان پا را به پاشنه متصل می‌کند) ملتهب می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به سوزش، ناراحتی مداوم و اغلب درد شدید شود. دونده‌ها، افراد دارای اضافه وزن و کسانی که کفش‌هایی می‌پوشند که پشتیبان نیستند، بیشترین خطر ابتلا به التهاب رباط کف پا را دارند.

زگیل های کف پا، یکی از دلایل ویروسی درد پا!

زگیل کف پا

زگیل کف پا یک زائده یا غده کوچک در پا، معمولاً زیر نواحی تحمل‌کننده وزن مانند پاشنه و گوی پاست. این بیماری ناشی از HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) است. هنگامی که این ویروس از طریق بریدگی یا خراش در قسمت پایینی پا وارد بدن می‌شود، فشار وزنی باعث ایجاد زگیل می‌شود.

خار پاشنه

یکی دیگر از دلایل شایع درد پا، خار پاشنه است. خار پاشنه‌هایی که در نیمی از افراد مبتلا به التهاب رباط کف پا مشاهده می‌شوند، از رسوبات کلسیم هستند که بیرون زدگی استخوان‌مانندی را در زیر استخوان پاشنه به وجود می‌آورد. این بیماری ممکن است بی‌درد باشد، اگرچه التهاب نیز می‌تواند منجر به درد مزمن پا، سوزش و ناراحتی شود.

تومور عصب (نوروما) مورتون

تومور عصب مورتون که اغلب باعث درد شدید یا سوزش در گوی پا می‌شود، ضخیم‌شدگی بافت عصبی بین انگشتان پا است. ممکن است در اولین مواجه با این مشکل، احساس کنید که سنگ کوچکی داخل کفشتان است یا جورابتان را پشت و رو پوشیده‌اید. برای درمان مشکل تومور عصب مورتون معمولاً علاوه بر تعویض کفشتان با کفشی بهتر، باید تحت مراقبت‌های پزشکی نیز قرار بگیرید.

نوروپاتی محیطی، یکی از دلایل عصبی درد پا

نوروپاتی محیطی نوعی آسیب عصبی است که می تواند باعث مور مور یا سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف، احساس سوزش یا بروز درد شدید در پا شود. این بیماری هم‌چنین می‌تواند دست‌ها و سایر قسمت‌های بدن را درگیر کند.

سندروم تونل تارسال یا گیر افتادن عصب

تونل تارسال فضای باریک داخل مچ پا در کنار استخوان‌هاست. سندروم تونل تارسال (TTS) هنگامی رخ می‌دهد که عصب‌ها در حین عبور از این تونل دچار تنگی یا فشردگی می‌شوند. این بیماری می‌تواند باعث سوزش، بی حسی و درد شدید شود.

تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل

یکی دیگر از دلایل درد پا، تاندونیت آشیل است. تاندونیت آشیل هنگامی رخ می‌دهد که بافت متصل به ماهیچه ساق پا، از بالا به زانو و در پائین به استخوان پاشنه، در اثر استفاده بیش از حد، آسیب‌دیده یا ملتهب شده است. این بیماری در بین ورزشکاران و افرادی که به صورت تفریحی ورزش می‌کنند، نسبتاً رایج است و با درد پا (از زانو تا مچ پا) ارتباط دارد.

تاندونیت اکستانسور (التهاب تاندون های باز کننده پا)

تاندون های اکستانسور یا بازکننده در ماهیچه‌هایی وجود دارند که برای خم شدن پاها و بالا بردن انگشتان پا استفاده می‌شوند. زمانی که این رباط‌ها ملتهب شده باشند، تاندونیت اکستانسور اتفاق می‌افتد که این مسئله منجر به تورم و درد می‌شود.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی (RA) یکی دیگر از دلایل درد پا است که ممکن است هر قسمتی از بدن، از جمله پاها، را تحت تأثیر قرار دهد. اگر این بیماری را دارید، احتمالاً به‌ویژه پس از راه رفتن، دویدن یا ایستادن طولانی مدت، احساس سفتی، حساسیت یا درد می‌کنید.

کف پای صاف

کف پای صاف یا قوس های افتاده به این معنی است که کف پای شما صاف است و در حالت ایستاده به طور کامل سطح را لمس می‌کند. برخی از افراد پس از آسیب یا افزایش سن دچار قوس افتاده کف پا می‌شوند، اما قوس کف پای برخی افراد هرگز در دوران کودکی شکل نمی‌گیرد.

انگشت چکشی پا

انگشت چکشی پا نوعی ناهنجاری پا ناشی از عدم تعادل عضلات و رباط‌هایی است که باید انگشت شست پا را صاف نگه دارند. این عارضه ممکن است در پی آسیب یا در اثر پوشیدن کفش نامناسب رخ دهد.

انگشت چنگالی

انگشت چنگالی

انگشت چنگالی به عنوان یکی از دلایل شایع درد پا هنگامی رخ می‌دهد که خارجی‌ترین مفاصل انگشتان پا مانند چنگال به داخل خم می‌شوند و امکان دوباره صاف کردن آن‌ها رو به بیرون وجود ندارد. این وضعیت دردناک و به طور بالقوه ناتوان‌کننده می‌تواند ارثی و یا نتیجه عدم تعادل عضلانی باشد. اما توجه داشته باشید که کفش‌های نامناسب هم می‌توانند عامل این مشکل باشند.

انگشت چمنی

انگشت چمنی زمانی اتفاق می‌افتد که انگشت شست پا بیش از حد خم می‌شود و در نهایت رباط‌های مفصل پاره می‌شود. همان‌طور که از نام این مشکل پیداست، این بیماری دردناک پا در بین بازیکنان فوتبال و ورزشکاران دو و میدانی رایج است.

شکستگی تنشی یا استرسی

یکی دیگر از دلایل درد پا، شکستگی تنشی است. شکستگی تنشی، ترکی کوچک در استخوان است که معمولاً ناشی از استفاده ی بیش از حد است. این نوع آسیب پا اغلب در استخوان‌های تحمل‌کننده وزن در پا و مچ پا خود را نشان می‌دهد. شکستگی‌های استرسی می‌تواند بسیار دردناک باشد و عموماً با تورم و حساسیت مداوم همراه است.

پوشیدن سایز اشتباه کفش

پوشیدن سایز مناسب کفش نه تنها شما را راحت می‌کند؛ بلکه می‌تواند از اختلالات مختلف مربوط به پا و بیماری‌های دردناک جلوگیری کند. اگر سالها (یا هرگز) پاهای خود را اندازه‌گیری نکرده‌اید، شدیداً توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. شاید از این که وقتی با کفشی با اندازه و عرض مناسب پس و پیش می‌روید، چقدر احساس بهتری دارد، تعجب کنید.

کفش غیر پیشتیبان

پوشیدن کفش غیر پشتیبان یکی دیگر از دلایل شایع درد پا است که می‌توانید جلوی بروز آن را بگیرید. علاوه بر پوشیدن کفشی با سایز مناسب، پوشیدن کفش حمایتی برای جلوگیری از درد و سوزش پا بسیار مهم است. پس به دنبال یک جفت کفش با پشتیبانی کافی از قوس کف پا و پاشنه ی پا باشید تا به این مشکل دچار نشوید.

سخن آخر

دلایل درد پا بسیار است و عوامل مختلفی می‌توانند بروز درد را در پاهایتان رقم بزنند. یکی از راه‌های پیشگیری از ایجاد درد پا، انتخاب کفش‌های مناسبی است که پای شما را به خوبی پشتیبانی کند و از همه نظر از پایتان حفاظت نماید.

برای خرید کفش‌های مجلسی، کفش‌های پرسنلی، کفش‌های کار، کفش‌های ورزشی، صندل‌ها و انواع دیگری از کفش‌ها برای مصارف مختلف می‌تواند کفش شهپر را به عنوان یکی از گزینه‌های خرید خود در نظر بگیرید.

با محصولات شهپر آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید