سلامت پا, مقالات

راهنمای مراقبت از پای دیابتی

دیابت می‌تواند برای پاهای شما خطرناک باشد. حتی یک خراش کوچک هم می‌تواند عواقب جدی برای بیمارایجاد کند. دیابت ممکن است باعث آسیب عصبی شود و احساس پا را از بین ببرد. همچنین این بیماری می تواند جریان خون در پا را کاهش دهد و در نتیجه بهبودی پس از آسیب و مقاومت در برابر عفونت را دشوارتر کند. به دلیل این مشکلات، ممکن است متوجه جسم خارجی در کفش‌تان نشوید و دچار تاول یا زخم شوید. این مسئله می‌تواند منجر به عفونت یا زخم غیرقابل ترمیمی شود که حتی ممکن است شما را در معرض خطر قطع عضو قرار دهد. پس مراقبت از پای دیابتی باید کاملا دقیق و اصولی انجام پذیرد. با شهپر همراه باشید و راهنمایی را برای مراقبت از پای دیابتی مطالعه کنید.

چگونه پای دیابتی خود را از خطرات حفظ کنید؟

برای جلوگیری از مشکلات جدی پا که ممکن است منجر به از دست دادن انگشت، مچ، یا ساق پا شود، باید نکات زیر را به صورت جدی رعایت کنید. اهمال و سستی در توجه به پاهایتان می تواند خیلی برایتان گران تمام شود. پس تمام قوای خود را صرف این کار کنید!

هر روز پاهایتان را بررسی کنید

 از جهت وجود بریدگی، تاول، قرمزی، تورم، یا مشکلات ناخن، پاهایتان را بررسی کنید. از آینه‌ی دستی بزرگنما برای دیدن کف پایتان استفاده کنید. در صورت مشاهده‌ هر موردی در پاهایتان با پزشک خود تماس بگیرید.

پای دیابتی

هر روز پاهایتان را با آب ولرم بشویید

یکی دیگر از راه های مراقبت از پای دیابتی ، شستشوی روزانه پاهاست. با شست و شوی روزانه، همیشه پاهایتان را تمیز نگه دارید. دقت داشته باشید که برای شستن پاهایتان فقط از آب ولرم استفاده کنید؛ نه آب خیلی گرم و نه آب خیلی سرد. همان دمایی که برای نوزاد تازه به دنیا آمده استفاده می‌کنید.

هنگام استحمام پاهایتان را با ملایمت و به آرامی بشویید

با پاهایتان با ملایما رفتار کنید! آن‌ها را با استفاده از یک لیف نرم یا اسفنج (ابر حمام) بشویید. با خشک‌کن یا با ضربه‌های ملایمِ حوله، پاها و بین انگشتان پا را خشک کنید.

پاهایتان را مرطوب کنید

نکته دیگر در مراقبت از پای دیابتی ، مرطوب کردن روزانه پاهاست. به صورت روزانه از مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خارش یا ترک پوست خشک استفاده کنید. اما بین انگشتان پا را مرطوب نکنید؛ زیرا می‌تواند به عفونت قارچی دامن بزند.

ناخن‌هایتان را با دقت بگیرید

 ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید و گوشه‌ها را سوهان بزنید. آن‌ها را بیش از حد کوتاه نکنید، زیرا احتمال دارد منجر به ناخن پال یا پارونیشیا (ورم بسیار دردناک در اطراف ناخن) شود. اگر در مورد ناخن‌هایتان نگران هستید ، با پزشک‌تان مشورت کنید.

پای دیابتی

هرگز میخچه یا پینه را خود درمانی نکنید

نکته مهم دیگری که در مراقبت از پای دیابتی باید به آن دقت کنید این است که برای از بین بردن میخچه یا پینه پاهایتان به خوددرمانی روی نیاورید. برای رفع این مشکل پا از جراحی در حمام یا پدهای طبی استفاده نکنید و برای درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کنید.

جوراب‌های تمیز و خشک بپوشید

نکته مراقبتی دیگر این است که هر روز حورابهایتان را عوض کنید و هیچ وقت جوراب های خیس را به پا نکنید. با پوشیدن جوراب های تمیز و همچنین خشک به پایتان بهانه ای را برای مشکل آفرینی ندهید!

دقت کنید که از جوراب‌های مخصوص بیماران دیابتی استفاده کنید

جوراب‌های مخصوص بیمارهای دیابتی کفی اضافه دارند، ساق‌های کشی ندارند، بالاتر از مچ پا هستند و از الیافی ساخته می‌شوند که رطوبت پوست را از بین می‌برند.

در رختخواب جوراب بپوشید

یکی دیگر از نکات برای مراقبت از پای دیابتی این است که در رختخواب هم جوراب را از پاهایتان جدا نکنید! اگر شب پای شما سرد می‌شود، جوراب بپوشید و هرگز از بالشتک گرم‌کننده یا کیسه‌ی آب گرم استفاده نکنید.

کفش‌هایتان را قبل از پوشیدن وارسی کنید

به خاطر داشته باشید که ممکن است پاهایتان نتوانند ریگ یا هر جسم خارجی دیگری را احساس کنند، بنابراین همیشه کفش‌هایتان را قبل از پوشیدن وارسی کنید.

پاهایتان را گرم و خشک نگه دارید

نکته مراقبتی دیگر، جلوگیری از خیس شدن پاهایتان است. نگذارید پایتان در برف یا باران خیس شود. در زمستان از جوراب و کفش گرم استفاده کنید.

از ضد تعریق در کف پاهایتان استفاده کنید

 اگر پایتان بیش از حد عرق می‌کند، استفاده از ضد تعرق در کف پاهایتان برایتان مفید خواهد بود.

هرگز پابرهنه راه نروید

پابرهنه راه رفتن را فراموش کنید؛ حتی در خانه! همیشه کفش یا دمپایی بپوشید. زیرا احتمال دارد روی چیزی پا بگذارید و دچار خراش یا بریدگی شوید.

همیشه حواس‌تان به بیماری دیابت‌تان باشد

نکته دیگری که باید در مراقبت از پای دیابتی و کلا مراقبت از سلامت خودتان آویزه گوشتان کنید این است که از بیماری خود غافل نشوید! همیشه سطح قند خون‌تان را کنترل کنید و نب بیماری تان در دست داشته باشید!

سیگار را فراموش کنید

از سیگار و دخانیات فاصله بگیرید! سیگار کشیدن جریان خون را در پاهایتان محدود می‌کند و موجب می شود که پاهایتان احساس خوبی نداشته باشند.

مراقبت از پای دیابتی

معاینات پا را به صورت دوره‌ای انجام دهید

 به عنوان آخرین نکته برای مراقبت از پای دیابتی به یاد داشته باشید که معاینات دوره ای پا را به موقع انجام دهید. مراجعه‌ منظم به جراح پا و مچ پا می‌تواند به جلوگیری از عوارض پای دیابتی کمک کند.

سخن آخر

بیماری دیابت و مراقبت از پای دیابتی چیزی نیست که بخواهید از آن غافل شوید. همیشه حواستان به خودتان و بیماری تان باشد تا این بیماری از غفلت شما سوء استفاده نکند و غاقلگیرتان کند! پس پیش به سوی یک زندگی سالم و کنترل شده!

دیدگاهتان را بنویسید