مقالات

روش های تشخیص چرم اصل

تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی با توجه به وجود انواع مختلف چرم مصنوعی کار مشکلی است. برای خرید محصولات چرمی مانند کفش باید به نکاتی توجه کرد که در این مقاله به آن اشاره شده است. مصنوعات چرمی به دلیل پرداخت طبیعی، زیبنده و قشنگ‌شان نوع متفاوتی نسبت به هر الیاف مصنوعی دیگری هستند. امروزه بسیاری از مواد مصنوعی مشابه در بازار در دسترس هستند که با قیمت بسیار ارزان‌تری به فروش می‌رسند. همچنین محصولاتی هستند که فقط بخشی از آن‌ها از چرم خالص ساخته شده اما با عنوان «چرم طبیعی» یا «ساخته شده از چرم طبیعی» مارک شده‌اند. این‌ها اصطلاحات مبهمی است که بازاریابان برای گمراه کردن مصرف‌کنندگان به کار می‌برند. اگر قصد خرید کالای چرمی با کیفیت عالی را دارید که بسیار گران است، خودتان باید بتوانید چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید.

 

1. تشخیص چرم اصل از روی برند و برچسب روی محصول

اگر آن محصول با عنوان «محصول دست ساز» برچسب خورده باشد، قطعاً چرم مصنوعی است. اما اگر اصلاً اتیکتی نداشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که تولیدکننده می‌خواهد این واقعیت را پنهان کند که آن محصول از چرم واقعی نیست. البته ممکن است برچسب کالاهای دست دوم پاک شده باشد. اما اکثر تولیدکنندگان به این نکته افتخار می‌کنند که از چرم واقعی استفاده می‌کنند و محصولات‌شان را به این صورت برچسب می‌زنند:

  • چرم واقعی
  • چرم طبیعی
  • عالی‌ترین چرم پرداخت شده/چرم کاملاً پرداخت شده
  • تولید شده از فراورده‌های حیوانی

 

تشخیص چرم طبیعی از تقلبی

2. بررسی سطح چرم از نظر ناهمواری و نامرتب بودن

ناهمواری‌ها (ناصافی‌ها) در چرم، در واقع چیز خوبی است. به یاد داشته باشید، چرم واقعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود، و بنابراین هر قطعه‌ی چرم به اندازه‌ی همان حیوانی که از آن به دست آمده، غیر یکدست و غیر عادی است. نقش و نگارهای بسیار منظم، یکنواخت و مشابه روی چرم اغلب نشان‌دهنده یک قطعه چرم مصنوعی است.

  • چرم واقعی ممکن است خراشیدگی، چین و چروک و ناصافی داشته باشد – این چیز خوبی است!
  • توجه داشته باشید که از آنجایی که تولیدکنندگان ماهرتر شده‌اند، نقش و نگار چرم‌هایشان بسیار مشابه چرم واقعی است. این مسئله خرید آنلاین را، آن‌جا که فقط به عکس محصول دسترسی دارید، بسیار دشوار می‌کند.

تشخیص چرم طبیعی

3. مچاله کردن چرم

چرم واقعی، درست مانند پوست واقعی، زیر فشار چروک می‌شود. مواد مصنوعی معمولاً زیر انگشت‌تان فقط فشرده می‌شوند و سفتی و شکلِ خود را حفظ می‌کنند.

 

تشخیص چرم اصلی با بوی آن

4. بوییدن چرم و تشخیص اصلی بودن آن

اگر از بویی که به دنبال آن هستید کاملاً اطمینان ندارید، به فروشگاهی بروید که می‌دانید چرم طبیعی می‌فروشد و تعدادی کیف و کفش را امتحان کنید. از فروشنده بخواهید اگر چرم مصنوعی دارد بیاورد تا آن‌ها را هم بو کنید. زمانی که بدانید به دنبال چه چیزی هستید، تفاوت بوها غیرقابل اشتباه است.

  • به یاد داشته باشید، چرم فقط پوست دباغی شده‌ی حیوانات است. چرم مصنوعی از پلاستیک ساخته می‌شود. واضح به نظر می‌رسد، اما چرم واقعی بوی پوست می‌دهد و چرم مصنوعی بویی شبیه پلاستیک.

تشخیص چرم اصلی با آتش

5. تشخیص چرم اصل با آتش

هر چند احتمال کمی وجود دارد که سوزاندن کالایی نسبت به بیخیال آن شدن ترجیح داده شود، اما این آزمایش موفقیت‌آمیز است؛ اگر منطقه‌ای کوچک و خارج از دید را در نظر بگیرید، می‌توانید این آزمایش را انجام دهید، مثلاً زیر کفی. برای انجام آزمایش 10-5 ثانیه شعله را در آن قسمت نگه دارید:

  • چرم واقعی فقط کمی نیمسوز می‌شود، و بویی تا حدی شبیه موی سوخته می‌دهد.
  • چرم مصنوعی در واقع شعله‌ور می‌شود، و بویی مانند لاستیک سوخته می‌دهد.

توجه به لبه های چرم از نظر زبری

6. توجه به لبه های چرم از نظر زبری

چرم مصنوعی ظاهری برش خورده با دستگاه دارد. چرم واقعی متشکل از رشته‌های مویی بسیاری است که به طور طبیعی از لبه‌ها نخ‌نما می‌شوند. چرم مصنوعیِ پلاستیکی چنین رشته‌هایی ندارد، یعنی لبه‌ها به طور تمیز بریده می‌شوند.

 

خم کردن چرم

7. خم کردن چرم و توجه به تغییر رنگ ناشی از آن

مشابه «آزمایش چروک»، چرم واقعی هنگام خم شدن، و به طور طبیعی تغییر رنگ و چروک شدن، کشسانی منحصر به فردی دارد. در حالی که چرم مصنوعی بسیار سفت‌تر و منظم‌تر است و معمولاً در مقایسه با چرم طبیعی به سختی خم می‌شود.

تشخیص چرم طبیعی با ریختن آب

8. ریختن آب برای تشخیص چرم اصلی از تقلبی

اگر کالا تقلبی باشد، آب به راحتی از بالا چکه می‌کند. اما چرم واقعی فقط در چند ثانیه آن اندک آب را جذب می‌کند، و خیلی سریع به شما اصل بودن آن را نشان می‌دهد.

 

قیمت چرم اصلی

9. قیمت چرم اصل نسبت به چرم مصنوعی

محصولی کاملاً ساخته شده از چرم واقعی بسیار گران است. آن‌ها معمولاً با قیمت‌های ثابتی فروخته می‌شوند. از چند مغازه قیمت بگیرید تا اطلاعی از قیمت محصولات چرم واقعی، چرم ناقص (محصولی که فقط در قسمتی از آن چرم واقعی به کار رفته) و چرمی مصنوعی پیدا کنید و تفاوت بین آن‌ها را درک کنید. در بین چرم‌ها، چرم گاو به دلیل دوام و ویژگی دباغی آسانش، بالاترین قیمت را دارد. چرم لایه لایه شده که لایه‌ی زیریِ جدا شده از لایه‌ی رویی است، نسبت به چرم گرین (زبر و دانه دانه) ارزان‌تر است.

  • اگر معامله‌ای آن‌قدر خوب به نظر می‌رسد که در درستی آن شک دارید، احتمالاً همین‌طور است. چرم واقعی گران است.
  • همان‌طور که تمام کالاهای چرمی واقعی بسیار گران‌تر از نوع تقلبی‌شان هستند، در واقع انواع مختلفی از چرم واقعی نیز، با قیمت‌های کاملاً متفاوتی وجود دارد.

منبع : wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید