مقالات

5 نکته برای انتخاب پوتین های پیاده روی

قدم زدن در جنگل، یک پیاده‌روی سخت به همراه هیجان و شگفتی است. اما آیا پاهایتان نیز به اندازه‌ شما هیجان‌زده هستند و خودشان را برای یک راهپیمایی دشوار آماده کرده‌اند؟! در گردش‌های پیاده‌روی، عمده‌ بار سفر روی دوش پاهای شماست! بنابراین مهم است که از پاپوش و پوتین مناسبی برای پاهایتان استفاده کنید. در این مقاله نکاتی در مورد انتخاب بهترین پوتین های پیاده روی ارائه می‌شود که می‌تواند برای یک پیاده‌روی طولای شما را یاری کند. همراه کفش شهپر باشید.

برای انتخاب یک پوتین پیاده روی مناسب باید چه کار کنیم؟

انتخاب پوتین‌های پیاده‌روی همیشه آسان نیست. برای خرید پوتین های پیاده روی ، انتخاب‌های زیادی پیش رو شما وجود دارد و باید بتوانید از بین انبوهی از پوتین‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به 5 نکته اشاره می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند که پوتینی را انتخاب کنید که همسفر خوبی برایتان شود و لذت سفرتان را از بین نبرد!

بیشتر بخوانید: « راهنمای خرید کفش تابستانی »

پوتین پیاده روی

1- مدل‌های پوتین های پیاده روی را شناسایی کنید

مانند کفش‌های کتانی، انواع خاصی از پوتین‌های پیاده‌ روی برای راهپیمایی ساخته شده است. برای خرید پوتین پیاده روی مناسب، باید این سوال مهم را از خود بپرسید که آیا گاه به گاه پیاده‌‌روی می‌کنید یا اهل ماجراجویی یا پیاده‌روی‌های طولانی و پرتعداد در کوهستان و جنگل هستید؟ دانستن این تفاوت برای تعیین این‌که کدام‌یک از پوتین‌های پیاده روی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، ضروری است. بسته به نوع پیاده‌روی و منطقه‌ای که برای راهپیمایی انتخاب می‌کنید، می‌توانید پوتین های پیاده روی مختلف را انتخاب کنید:

  • کفش‌های سبک راهپیمایی

این پوتین ‌های پیاده روی نمونه‌ای بزرگ و سنگین از کفش‌های پیاده‌روی (رانینگ) است که باید آن‌ها را با عنوان کفش اشاره کرد. آن‌ها برای پیاده‌روی روزانه مناسب هستند، هرچند بسیاری از مسافران کوله گرد (یا بک‌پکر) که طولانی مدت پیاده‌روی می‌کنند، نیز از این مدل کفش به خاطر سبُکی فوق العاده‌ متناسبش استفاده می‌کنند.

  • پوتین‌های کوهنوردی

اگر هنگام راه‌پیمایی از مناطق سنگلاخی، مسیرهای یخبندان یا مسیرهای برفی عبور می‌کنید، این پوتین‌ها مناسب شما هستند. این مدل پوتین برای تحمل بار سنگین ساخته شده است و می‌تواند در برابر دشوارترین زمین‌ها مقاومت کند.

  • پوتین‌های کوله‌گردی

 این پوتین‌ها برای زمین‌های مختلف، چه در مسیر راه کوهستانی و چه در خارج از مسیر آن، ساخته شده‌اند. اگر قصد راه‌پیمایی چند روزه دارید، این پوتین‌ها برای شما مناسب هستند؛ زیره ‌سفت و پردوام آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید در شرایط مختلف، پیروز میدان شوید!

بیشتر بخوانید: « ۵ ترفند ویژه‌ کفش مردانه برای این که بلندتر دیده شوید! »

کفش پیاده روی

2-  مواد پوتین پیاده روی را شناسایی کنید

برای خرید پوتین های پیاده روی به عنوان نزدیک‌ترین همسفرتان باید به مواد تشکیل‌دهنده این پوتین‌ها اهمیت دهید. پارچه نامناسب پوتین می‌تواند پاهای شما را گرم، ناراحت و دردناک کند. مواد مناسب را برای نهایت راحتی راه کوهستانی پیدا کنید. در ادامه، برخی از موادی که برای ساخت پوتین مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی می‌شوند.

  • چرم مصنوعی

موادی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، اغلب از جنس نایلون و پلی‌استر هستند. این مواد به آسانی جا باز می‌کنند، سبک هستند و در صورت خیس شدن سریع‌تر خشک می‌شوند، اما در برابر آب مقاومت کمتری دارند.

  • چرمِ دانه جدا شده

این نوع چرم اغلب از نیمی چرم مصنوعی و نیمی چرم طبیعی ساخته می‌شود، اما هم‌چنان بسیار تنفس‌پذیر است. با این حال، مانند چرم دانه کامل در برابر آب مقاوم نیست. از نظر دوام نیز در درجه پایین‌تری از این نوع چرم قرار می‌گیرد.

  • چرم دانه کامل

بیشتر پوتین‌های کوهنوردی با چرم دانه کامل ساخته می‌شوند. این نوع چرم بسیار بادوام است، و برای پیاده‌گردهای سخت‌کوش و جدی که به دنبال عبور از زمین‌های ناپایدار هستند، بسیار مناسب است! البته این نوع چرم، کمتر تنفس می‌کند و بسیار سنگین است.

بیشتر بخوانید: « خرید کفش مناسب برای کودک، نکاتی که باید بدانید! »

3-  به اندازه‌ی ساق پوتین‌ها توجه کنید

ساق پوتین ‌های پیاده ‌روی اندازه‌های متفاوتی دارند که باید متناسب با نوع پیاده‌روی شما باشد. اندازه‌ نامناسب ساق کفش می‌تواند باعث پیچ خوردن مچ پا یا وارد شدن سنگریزه به کفش‌تان شود. می‌توانید سه اندازه‌ مختلف ساق پوتین را انتخاب کنید:

  • پوتین ساق کوتاه

این مدل پوتین شبیه کفش‌های رانینگ است. پوتین پیاده روی ساق کوتاه برای پیاده‌روی‌های سبک و گاه به گاه بسیار مناسب است. پوتین‌های با این نوع ساق بهتر است برای راه‌های کوهستانی اختصاصی پوشیده شوند.

  • پوتین ساق متوسط

این مدل از پوتین‌های پیاده‌روی حمایت و تعادل بیشتری برای مچ پا فراهم می‌کند و هم‌چنین باعث محافظت بهتر در برابر خرده سنگ‌ها در طول مسیر راهپیمایی می‌شود.

  • پوتین ساق بلند

این نوع پوتین با تعادل مطلوب و پشتیبانی از مچ پا، برای آن پیاده‌گرد ماجراجویی بهترین گزینه است که می‌خواهد در مسیر کوهستانی و یا خارج از مسیر آن و در زمین‌های خطرناک راه‌پیمایی کند.

بیشتر بخوانید: « آیا کفش‌ها می‌توانند ویروس کرونا را به خانه بیاورند؟ »

کفش پیاده روی

4- پوتین ها را از نظر سایز امتحان کنید

ممکن است در هنگام خرید پوتین پیاده روی ، توجهتان به رنگ و لعاب پوتین جلب شود و از اندازه آن غافل شوید. همان‌طور که هر دو لنگه پوتین پیاده‌روی را بررسی می‌کنید، سایز آن‌ها را به دقت امتحان کنید تا مطمئن شوید کاملاً اندازه‌ شما هستند.

به دلیل تورم طبیعی و نیاز به تثبیت شدن با انگشتان پا، باید فضای زیادی برای تکان دادن انگشتان پا در پنجه کفش داشته باشید. در حالی‌که پاشنه‌ پا در جای خود ثابت است، پوتین باید محکم در اطراف گوی پای شما قرار گیرد. پاشنه‌ شناور علت اصلی ایجاد تاول است.

همیشه برای امتحان کردن پوتین‌ های پیاده‌ روی ، جوراب‌های پیاده‌گردی‌تان را هم بپوشید تا به احساس درست راحتی برسید و بتوانید پوتین‌های اندازه پایتان را انتخاب کنید. هم‌چنین از فروشنده در مورد جوراب‌ها، تکنیک‌های بستن بندها و کفی کفش بپرسید.

5. با پوتین‌هایتان آزادانه بگردید

در آخر، هرگز کفش‌های خود را از جعبه بیرون نیاورید و بلافاصله راه کوهستان را پی بگیرید. بعد از خریدن پوتین‌ها، آن‌ها را در خانه بپوشید و در اطراف خانه قدم بزنید یا در حین انجام کارهای مختلف آن‌ها را بپوشید تا پاهایتان به آن‌ها عادت کنند. این کار تا حدی متوجه می‌شوید که آیا آن‌ها پوتین‌های مناسب راه‌پیمایی برای شما هستند یا خیر.

سخن آخر

برای این که بتوانید از پیاده‌روی‌های خود لذت ببرید و قلب دومتان در طول راهپیمایی احساس راحتی بکند، باید پوتین پیاده روی مناسبی را انتخاب کنید. پوتینی که نقش یک همسفر مهربان و دلسوز را در مسیرهای پر فراز و نشیب برای شما ایفا می‌کند!

یکی از انتخاب‌های شما برای خرید انواع کفش‌های مورد نظرتان، فروشگاه کفش شهپر است. در این فروشگاه می‌توانید کفش‌های رسمی، کتانی، کفش‌های ایمنی، صندل‌ها و انواع دیگری از کفش‌ها را خریداری کنید.

از محصولات فروشگاه کفش شهپر دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید