مقالات

ویژگی های کفش های ارگونومیک مناسب(بخش 1)

ویژگی های کفش های ارگونومیک

اولین قانون در زمان انتخاب کفش مناسب و ارگونومیک که باید رعایت کنید این است که هیچوقت پای شما نباید منطبق و اندازه کفش باشد این کفش است که باید اندازه پای شما باشد . بسیار از افراد هنگام خرید فکر میکنند که کفش باید کمی تنگ باشد و بعدها در اثر استفاده جا باز مشکند و اندازه پا میشود و به همین دلیل کفش های تنگ انتخاب میکنند که بسیار اشتباه است.

بصورت ژنتیکی در بسیاری از افراد یکی از پاها بزرگتر از پای دیگر است سعی کنید کفش را به اندازه پای بزرگتر انتخاب کنید و چند قدمی را راه بروید تا از راحت بودن آن اطمینان حاصل نمایید.برای پای کوچکتر نیز میتوان از یک کفی استفاده کرد تا پا راحت باشد شما باید کفش را به اندازه پای خود انتخاب کنید و به سایزهای روی کفش دقت نکنید و درست انتخاب کنید.

در کفش های ارگونومیک فاصله انگشت بزرگ با نوک کفش حداقل باید ۱- ۵/ ۰ سانتیمتر باشد در غیر این صورت سایز بزرگتری را انتخاب کنید.وقتی می گوییم کفش باید قالب پای شما باشد و کاملا پا را در برگیرد و نه اینکه آن را محدود کند . به این معنی است که هنگام راه رفتن , کفش باید با پای شما خم شود . از ویژگی یک کفش پیاده روی خوب می توان سبکی، انعطاف پذیری کفش در پنجه و ضربه گیری را نام برد.

جنس کفش های ارگونومیک

جنس رویه کفش باید ترکیبی از نایلون و چرم باشد. این قسمت همیشه باید خشک و سبک بوده و تهویه مناسب داشته باشد.
رویه کفش باید حفاظت خوبی برای پا فراهم نماید و در بالای محل قرارگیری پاشنه، پدگذاری شده باشد.
کفی کفش نیز باید دارای دو خاصیت اساسی باشد، اول آنکه باید جاذب ضربه در حین راه رفتن بوده و دوم آنکه با دوام باشد.
کفش باید طوری باشد که زود تغییر شکل ندهد، همچنین اعصاب و عروق، ماهیچه ها، مجاری لنفاوی پا در آن تحت فشار نباشد و مفاصل بتوانند حرکات طبیعی خود را به راحتی انجام دهند.

 

ویژگی های کفش های ارگونومیک

 

پاها به طور معمول در روز تعرق دارند که این حالت میتواند به حاشیه کفش ها صدمه زده و باعث پوسیدگی آنها شود برای جلوگیری از این حالت سعی کنید کفش های خود را یک روز در مان عوض کرده و کفش دیگری را بپوشید تا هر کفش یکی دو روز فرصت برای خشک شدن و هوا خوردن داشته باشد. با این عمل از پوسیدگی و بوی بد کفش جلوگیری میکنید.

مطالب خواندنی :کفش هایتان در مورد شخصیت شما چه میگویند؟

اگر از کفی استفاده می کنید به یاد داشته باشید هر روز پس از در آوردن کفش، کفی ها را برای هوا خوردن از کفش خارج کنید تا عمر طولانی تری داشته باشند.

نظر متخصصین در انتخاب کفش مناسب

توصیه بیشتر متخصصان و محققان این است که در انتخاب کفش، اولویت را به اندازه ی مناسب، سبکی، ضربه گیری و انعطاف پذیری داده و در عین حال تمامی موارد ذکر شده را لحاظ کنید. چون چشم پوشی از هر یک از موارد ذکر شده، کفش را از نظر بهداشتی و ارگونومی نامناسب می سازد.
البته در انتخاب کفش باید به تفاوت های فردی مثل وزن، قد و نوع ریخت اسکلتی فرد نیز توجه داشت. در مورد خانم ها نیز ارتفاع پاشنه حداکثر بین ۵/ ۲ تا ۵/ ۳ سانتیمتر توصیه می شود که دقت نکردن به این نکته منجر به ناراحتی های فراوانی از جمله کمردرد، زانو درد و گرفتگی های مکرر عضلانی در ناحیه ساق پا می شود.

دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن یکی از ضروری ترین نیازها برای حفظ سلامت افراد است.
اغلب مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می کنند نه به استاندارد بودن آن. این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در دراز مدت می شود. انتخاب کفش در مرحله اول باید بر اساس نوع استفاده ای که از آن می شود، صورت گیرد و کفش استاندارد کفشی است که سه مشخصه بارز داشته
باشد: جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.

رویه کفش های ارگونومیک

چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا می شود به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش همان رویه چرم طبیعی است، رویه مصنوعی به علت تبادل نکردن هوا باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.

زیره کفش های ارگونومیک

زیره کفش های ارگونومیک موجود در بازار دو نوع است:
یکی زیره پلی اورتان (پی یو) و دیگری زیره پلی وینیل کلراید (پی وی سی). زیره های PU سبک تر، راحت تر، قابل انعطاف تر و در برابر سایش مقاوم تر بوده و دوام آنها بیشتر است و بعد از گذشت زمان، اصطکاک آن به صورت جزئی کاهش می آبد و درجه سختی آن نسبت به لاستیک نیتریل کمتر است، به همین دلیل شوک های فشاری را جذب می کند.
ظاهر این زیره ها توپر بوده و در حالت خم کردن انعطاف بیشتری داشته و با فشار انگشتان دست، داخل می روند.
به هنگام خرید کفش باید به این نکته نیز دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد بلکه باید آج دار باشد تا از لیزخوردن جلوگیری کند.

پنجه کفش های ارگونومیک

توجه به استانداردهای پنجه کفش ارگونومیک هم در انتخاب آن بسیار مهم است. از نظر قالب بندی، فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت های پا فشار وارد نکند.
کفش هایی که پنجه آنها تیز است باعث می شوند انگشت های پا روی هم بیافتند.
این کفش ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بدفرم می کنند. این مساله در خانم ها شایع تر است؛ به طوری که انحراف شست پا در خانم ها ۹ برابر آقایان است و جلوی کفش باید به گونه ای باشد که پنجه های پا از هم باز بشود.

پاشنه کفش های ارگونومیک

پاشنه کفش های ارگونومیک

پاشنه به طور معمول از چرم و لاستیک ساخته می شود به طوری که قسمت فوقانی از چرم و کف آن از لاستیک نرم است.
برای کفش بانوان و کودکان به طور معمول از لاستیک سفت استفاده می شود، زیرا وزن آنها کمتر است و نیازی به جذب ضربه مانند مردان نیست. باید توجه داشت پاشنه با لاستیک سفت دوام کفش را بیشتر می کند. پاشنه پهن و با ارتفاع کم، ثبات را زیاد می کند و فشار وارد بر پاها را کاهش می دهد ولی افزایش ارتفاع پاشنه باعث کاهش ثبات و افزایش تنش های وارد بر جلوی پا می شود.

 

ادامه دارد…

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید