سلامت پا, مقالات

روش های درمان خار پاشنه

در این مقاله از شهپر قصد داریم تا شما را با روش های مختلف درمان خار پاشنه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فرد مبتلا به خار پاشنه، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، سعی می کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نسازد؛ در نتیجه لنگان لنگان راه می رود و این لنگش، به مرور زمان و در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو می شود.

بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد. اصول درمانی خار پاشنه ساده و شامل موارد زیر است:

روش های درمان

– استراحت: اولین قدم در درمان خار پاشنه، استراحت است در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است. همچنین بیمار بایداز ایستادن طولانی مدت هم خودداری کند.

– کاهش وزن: در درمان خارپاشنه موثر است.

روش های درمان خار پاشنه - شرکت تولیدی کفش شهپر

– استفاده از پد پاشنه: پد مخصوص خار پاشنه را می توانید از داروخانه ها تهیه نموده، به طور دائم در کفش خود استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و بهبود درد پا خواهد شد.

– انجام ورزش هایی که در درمان خار پاشنه موثر هستند :

الف – کشش فاسیای کف پا: یک باند پهن در کف پا و زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته بکشید به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند.
ب – کشش تاندون آشیل: بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود.
ج – گرفتن خودکار با پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد. برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید.
د – نوشتن حروف الفبا : با انگشت بزرگ پا ، حروف الفبا را در هوا بنویسید.این کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.
– استفاده از آب گرم : هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید. سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشت کوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید.
ـ کفی مخصوص کف پای صاف: چنانچه کف پایتان صاف است و قوس طبیعی خودش را ندارد؛ از کفی های خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره ببرید.
– بستن پا با نوارهای مخصوص برای استراحت دادن عضلات و تاندون‌های تحت فشار؛

درمان خار پاشنه - شرکت تولیدی کفش شهپر
– پوشیدن کفش‌های ورزشی با زیره‌ی دارای بالشتک و نرم
-تزریق کورتیزون: تزریق کورتیزون موجب کاهش تورم و درد در ناحیه‌ی درگیر می‌شود. البته کورتیزون گزینه‌ی قوی‌تری نسبت‌به داروهای ضدالتهابی بدون نیاز به نسخه است و درصورت مؤثر نبودن این داروها می‌توان از کورتیزون استفاده کرد.

عمل جراحی برای درمان خار پاشنه

بیش از ۹۰ درصد افراد با درمان‌های غیرجراحی بهتر می‌شوند. اگر پس از دوره‌ای ۹ تا ۱۲ ماهه درمان‌های غیرجراحی نتواند علائم خار پاشنه را بهبود دهد.

شاید لازم باشد که برای برطرف کردن درد و بازگرداندن تحرک از روش‌های جراحی استفاده کنیم. تکنیک‌های جراحی درمان خار پاشنه شامل موارد زیر است:
رها کردن فاشیای پلانتار
برداشتن خار پاشنه
با آزمایش‌های پیش از جراحی می‌توان تشخیص داد که آیا شرایط بیمار برای انجام عمل جراحی مناسب است.

رعایت کردن توصیه‌های پس از جراحی شامل استراحت کردن، استفاده از یخ، کمپرس کردن، بالا بردن پا و وارد نکردن فشار و وزن روی پای جراحی‌شده تا زمان مناسب، بسیار مهم است.

در بعضی از موارد لازم است که بیمار پس از جراحی از باند، اسپلینت، گچ‌گیری، کفش‌های جراحی، چوب زیر بغل یا عصا استفاده کند.

عوارض احتمالی پس از جراحی پاشنه‌ی پا شامل درد اعصاب، درد عودکننده‌ی پاشنه، بی‌حسی همیشگی قسمت جراحی‌شده، عفونت و باقی ماندن جای زخم است.

به‌علاوه در تکنیک جراحی رهاسازی فاشیای پلانتار، احتمال بی‌ثباتی، گرفتگی عضلات پا، شکستگی تنشی استخوان و تاندونیت وجود دارد.

xannonce.ch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید