مقالات

شناسایی شخصیت افراد با روانشناسی کفش ؟

آیا میتوان با نگاه کردن به کفش های افراد پی به شخصیت آنها برد شاید تعجب کنید ولی محققان میگویند میتوان فقط با نگاه کردن به کفش های افراد مختلف 90 درصد از ویژگی های شخصی آنها را قضاوت کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. (کفش شهپر)

بنا به تحقیقات گسترده ی  روانشناسان دانشگاه کانزاس به این نتیجه رسیده اند که شما با دقت نگاه کردن به کفش فرد مورد نظر، می توانید یک فرد را قضاوت یا درباره خصوصیات اخلاقی فرد نظر دهید.
محققان متوجه شدند که افراد فقط با نگاه کردن به کفش های شخص قادر به گفتن سن، جنسیت، درآمد، وابستگی سیاسی، ویژگی های احساسی و دیگر ویژگی های شخصیتی فرد مورد نظر می باشند .

 

روانشناسی شخصیت از روی کفش

محقق برجسته ای به نام اُمری گِیلات در روند تحقیقات خود دریافت که با بررسی سبک، هزینه، رنگ، شرایط کفش افراد قادر به حدس زدن حدود ۹۰ درصد از ویژگی های شخصی مالک کفش می باشد .
این مطالعه که به صورت آنلاین در مجله تحقیقات شخصیتی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، شامل ۶۳ دانش آموز بود که ۲۰۸ جفت کفش عکس مختلف را در اختیار داوطلبان قرار می داد، بررسی می کردند .
در این پروژه محققان از هر یک از داوطلبان خواسته بودند تا یک پرسشنامه شخصیتی را پر کنند و کفش های مورد استفاده خود را برای آزمایش بیشتر بپوشند .
از ۶۳ شرکت کننده خواسته شده بود که هر جفت کفش را نگاه کنند و درباره ی  سن، موقعیت اجتماعی و صفات شخصیتی مالک کفش نظر بدهند ، مانند این که آیا صاحب کفش یک استثمارگر بود ؟ یا درونگرا؟ و یا لیبرال یا محافظه کار بود؟ و درجه ثبات احساسی، توافق پذیری را نیز حدس بزنند .
محققان دریافتند که شرکت کنندگان به خوبی در حدس زدن ویژگیهای صلحبان کفش تقریبا در همه مقوله ها موفق بوده اند و نتیجه گرفتند که مردم چه بخواهند و چه نخواهند کفش هایی را پوشیده اند که شخصیت آنها را نشان می دهد.
محققان دریافتند که کفش های گرانبها متعلق به افراد با درآمد بالا، کفش های پر سر و صدا و رنگارنگ متعلق به برونگراها و کفش هایی بودند که ظاهر جدید و نویی نداشتند اما تر و تمیز بودند که متعلق به افراد وظیفه شناس بودند .
در حالی که برخی از سرنخ هایی که قبلا شرح داده شده بود واضح بود و محققان را شگفت زده کرده بود ، سرنخ های دیگر شگفت انگیز تر بود .
کفش های کاربردی و راحت به طور کلی به نزد مردم قابل قبول تر بوده ، چکمه هایی که تا مچ پا بوده مناسب با شخصیت های تهاجمی تر و کفش های ناخوشایند با ظاهر پوشیده مناسب شخصیت های آرام بوده .
شرکت کنندگان در این آزمون توانستند دقیق ترین سن، جنسیت و درآمد فرد را به درستی حدس بزنند و پس از آن شروع به ارزیابی ثبات احساسی و سازگاری مالکان کفش کردند .
در روانشناسی، ثبات احساسی همانند یک اصطلاح چتر است که شامل ترس فرد از رها شدن، رد شدن در مسائل و ناتوانای در اداره انواع مختلف روابط است .
افرادی با “اضطراب دلبستگی” یا افرادی که بیشتر نسبت به روابطشان نگران بودند، به طور کلی از کفش های جدید استفاده می کردند و به خوبی آنها را نگه می داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که این ممکن است به دلیل نگرانی آنها در مورد ظاهر آنها و آنچه که دیگران در مورد آنها فکر می کنند باشد .
تعجبی ندارد که کسانی که طرز تفکر لیبرال دارند ،کفش های شلوغ و کم هزینه تر را ترجیح می دهند .
شرکت کنندگان در مطلبی خلاصه اشاره کردند که کفش ها، یک تکه نازک دیده می شوند اما اطلاعات مفیدی از صاحبان خود را حمل می کنند. کفش ها هدف خاصی دارند و همچنین به عنوان نشانه های غیر کلامی با پیام های نمادین گویای خصوصیات صاحبان خود هستند.
صاحبان کفشی که کفش های خسته کننده خود را در احساسات خود به عنوان “بی نظیر و سرکوبگر” توصیف کرده اند، اهمیتی نمی دهند که دیگران در مورد آنها چه فکر می کنند .
کفش ها دارای انواعی از سبک ها، علامت های تجاری، ظاهر و عملکرد مختلفی هستند. از آنجا که این نوع کفش ها می توانند اطلاعات اختلاف فردی را حمل کنند، در نشان دادن شخصیت افراد نقش بسزایی دارند .
با این حال، روانشناسان خاطر نشان کردند که به ندرت بعضی از مردم به طور هدفمند کفشی را فقط برای انتقال یک تصویر عمومی خاص که از شخصیت واقعی آنها متفاوت است انتخاب می کنند .

 

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید