سلامت پا, مقالات

چطور کفش کوهنوردی مناسب انتخاب کنیم؟

خرید کفش کوهنوردی مناسب وانتخاب ابزار خوب برای ورزش کوهنوردی از واجبات است! کوهنوردی یکی از ورزشهای محبوب است که بسیاری برای حفظ سلامت انتخاب می‌کنند. به این نکته توجه کنید که اگر هنگام ورزش کردن وسایل مناسب به همراه خود نداشته باشیم ممکن است به خود صدمه وارد ‌کنیم            .
از بین انواع تجهیزات کوهنوردی، کفش های کوهنوردی خوب به محافظت از پاهای شما درهنگام کوهنوردی کمک می کند. کوهنوردی نیاز به آمادگی خاصی دارد. غیر از حفظ آمادگی جسمانی، تهیه وسایل کوهنوردی راحت و با کیفیت ضروری است. از میان انواع  تجهیزات کوهنوردی، کفش های کوهنوردی خوب به محافظت از پاهای شما در هنگام کوهنوردی کمک می کند. اگر کفش اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است پاهای شما در هنگام کوهنوردی صدمه ببینند. در این مقاله چهار نکته برای انتخاب کفش های مناسب کوهنوردی به طوری که پاهای شما راحت بمانند را بیان می‌کنیم.

1.کفش کوهنوردی با سایز بزرگ انتخاب کنید

ممکن هست که کفش‌های روزمره‌تان کاملا به پای شما اندازه باشند، ولی این مورد در انتخاب کفش‌های کوهستانی صدق نمی‌کند. کفش های کوهستانی باید بزرگ‌تر باشند. به عنوان مثال، اگر سایز کفش های معمولی شما 41 است، کفش های کوهنوردی شما باید 42 یا 43 باشد.
همیشه از وجود فضای کافی در جلوی پنجه اطمینان حاصل کنید زیرا اگر اندازه کفش دقیقاً با پا مطابقت داشته باشد، نوک انگشت پا و مخصوصاً شست پا هنگام پایین آمدن از کوه آسیب می بیند زیرا تحت فشار و فشرده شدن هستند. این امر می تواند باعث انواع آسیب ها مانند شل شدن ناخن شود. داشتن فضای بیشتر در انتهای کفش به شما این امکان را می دهد که برای محافظت از پاهای خود، جوراب های ضخیم یا دو جوراب بپوشید. جوراب ها همچنین هنگام راه رفتن در شب از پاها در برابر سرمای هوای کوهستان محافظت می کنند.

خرید کفش کوه نوردی 

2.ساق کفش کوهنوردی

اگربه دنبال کفشی هستید که متناسب سایز پا شما باشد باید حتما ساق کفش کوهنوردی را بررسی کنید. اگر ساق کفش سفت باشد باید انتظار آن را داشته باشید که ممکن است در قسمت بالای پاشنه پا آسیب ببینید زیرا بعد از راه رفتن طولانی باعث ایجاد زخم در پاهای شما می‌شود، فراموش نکنید که آستر نرم یک کفش اصطکاک را کاهش می دهد.

 

  1. ارتفاع ساق کفش کوهنوردی را متناسب با ارتفاع کوه انتخاب کنید

هنگامی که کفش را در یک فروشگاه انتخاب میکنید، انواع مختلفی از کفش های کوهستانی وجود دارد که دارای گردن بلند و کوتاه هستند. برای اینکه تصمیم بگیرید کدام نوع را انتخاب کنید، باید ارتفاعی کوه نسبت به زمین را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید که از یک کوه یا تپه کوچک بالا بروید کفش کوهنوردی با ساق کوتاه برای انتخاب مناسب هست و علاوه بر سبک‌تر بودن، معمولاً ارزان‌تر نیز هستند.

بااین حال، کفش های با ساق بلند برای بالا رفتن از کوه هایی با ارتفاع زیاد مناسب است. به این دلیل که ساق بلند کفش در محافظت از پاها به خصوص مچ پا بهتر عمل می‌کنند.

 

4.کف پاها را بررسی کنید

کف کفش های کوهستانی قطعا با کفش های روزمره یا دویدن متفاوت است. این مسئله به این دلیل است که کف کفش‌های کوهنوردی باید به گونه‌ای طراحی شوند که از مسیر کوهستانی که اغلب لغزنده یا سنگلاخ است عبور کنند.
بنابراین چکمه های کوهستانی را انتخاب کنید که کفی شیب دار و کفی بلند دارند. زیره‌های این کفش به پاهای شما کمک می‌کند تا هنگام عبور از زمین‌های کوهستانی صخره‌ای، به‌طورپیوسته قدم بردارید. همچنین کفش هایی با پاشنه بزرگ و محکم که از لاستیک ساخته شده اند را انتخاب کنید. کف پاشنه برای کنترل سرعت در هنگام سرازیری و همچنین برای جلوگیری از لیز خوردن مفید است.

خرید بهترین کفش کوه نوردی

  1. مادی گرا باشید

وقتی صحبت از کفش های کوهنوردی می شود، مواد به کاررفته از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس نامناسب می تواند پاهای شما را داغ، ناراحت و باعث گرفتگی عضلات سازد. سه دسته بندی کلی از جنس کفش های کوهنوردی وجود دارد.

  • مواد مصنوعی: مواد این دسته اغلب نایلون و پلی استر هستند. آنها به راحتی پوشیده می‌شوند، سبک هستند و در صورت خیس شدن سریعتر خشک می شوند.
  • چرم دوشاخه: اغلب با چرم نیمه مصنوعی ساخته می شود، این مواد تنفس خوبی را برای پای شما به وجود می‌آورند.جرم دوشاخه به اندازه چرم تمام مقاوم در برابر آب نیست. در کل دوام این کفش ها نسبتا خوب هست.
  • تمام چرم: بیشتر چکمه های کوهنوردی با چرم کامل ساخته می شوند. این یک ماده بسیار بادوام است که برای کوهنوردان حرفه‌ای که به دنبال عبور از زمین‌های ناپایدار هستند، مناسب است. از طرفی این ماده قابلیت تنفس کمتری دارد و بسیار سنگین است و کاملا ضد آب هستند.

 

کلام آخر

خرید کفش کوهنوردی با کیفیت از ضروریات یک کوهنوردی بی خطر است. از آنجایی که این ورزش می تواند خطرناک باشد، استفاده از کفش نامناسب امنیت شما را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین با خرید کفش مناسب از شهپر امنیت خودتان را تضمین کنید و با خیال راحت کوهنوردی نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید