مقالات

اگر کف پای کودک صاف باشد چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر کف پای بچه شما صاف است چه اقداماتی در جهت رفع این عارضه میتواند انجام بدهید؟

“کف پای صاف” در کودکان چیست؟ و آیا مورد نگران کننده است؟

نویسندگان جاشوا برنز، دیوید لیتل و پولینا مارتین کوپچ از دانشگاه سیدنی کودکانی که کف پای شان صاف است که قوس و خمیدگی مورد نظر را در هنگام ایستادن یا راه رفتن در پاهایشان وجود ندارند. صافی کف پا در نوزادان و کودکان(3 تا 6 سال) نرمال است. در این سن، اگر علائم مربوطه وجود نداشت درمان قابل بحث است. اغلب صافی کف پا به طور طبیعی با قوی شدن ماهیچه ها و سفت و سخت شدن  بافت ها خود به خود درمان می وشد. طول قوس مورد نظر در پا تا حدود سن 9 سالگی افزایش می باید. شکل وقتی ایجاد می شود که صافی کف پا در کودکان بزرگتر (منظور بالای 9سال) ادامه یابد و همزمان در آنها ایجاد درد کند.

. مثل پایده روی و دویدن انجام می شود. آنگاه درد ایجاد می شود. این درد معمولا ممکن است در کف پا، در قسمت مچ پا یا هرجایی در پا باشد.

چه چیزی باعث ایجاد صافی کف پا میشود؟

یک اثر متقابل پیچیده و مشکل در استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و عصب های پا، آناتومی و عملکرد پا راتعریف میکند. حال هرچیزی که بر تمامیت  و درستی این ساختار ها خلل ایجاد کند منجر به نقصان در قوس کف پا می شود و صافی کف پا به وجود می آید.

معاینه پا با معاینه کلی بدن اغاز می شود چرا که ممکن است صافی کفی پا دلیل اساسی داشته باشد. اختلالات شناخته شده که منجر به صافی پا حاکی از علائم مرض می شود شامل: فلج مغزی، برخی اشکال دسیتروژن عضلانی، آرتریت نوجوانان، ناهنجاریهای ارثی تاثیر گذار برروی سیستم عصبی  و برخی ناهنجاری های بافت رابط می شود.

صافی کف پا همچنین منجر به آناتومی غیرعادی مثل یک ائتلاف (مفصل های استخوان)، صدمی رباطی یا عضله ای، حرکت محدوده مچ پا، پیچیدگی و بیرون زدگی پاها و بیرون زدگی زانوها می شود.

چاقی نیز باعث اختلال در ایجاد قوس در کف پا میشود . اگر همچنین باعث می شود زانوها به بیرون متمایل شوندو باعث خستگی در فرد در هنگام پیاده روی می شود.

به نظر می رسد که پوشیدن کفش در اوایل کودکی منجر به صافی کف پا می شود. تحقیقات اخیر این نظریه را زیر سوال می برد که آیا پوشیدن کفش در اوایل کودکی تاثیر دارد؟ به نظر می رسد که کودکانی که کفش میپوشند از نظر بدنی قوی نیستند و فعالیت ماهیچه های پاهایشان کاهش می یابد و عملکرد پاهایشان ضعیف می شود و ممکن است صافی کف پا در ان ها ایجاد شود.

برخی کودکان و بزرگسالان بدون هیچ دلیل و بدون هیچ اختلالی دچار صافی کف پا می شوند. درک و شناخت نقش ماهیچه های کوچک پا (Small Foot Muscle) در ایجاد قوس و تقویت عملکرد نرمال پا و کل اندام تحتانی در پاسخ به ایجاد این عارضه بسیار اهمیت دارد.

آیا صافی کف پا را باید درمان کرد؟

درمان صافی کف بسیار بحث برنگیز است. ایجاد تفاهم بین ارائه کنندگان مراقبت بهداشت در مورد مسئله این که چگونه باید صافی کف پا را تعریف و دسته بندی کنیم بسیار دشوار است. در نتیجه طبق تحقیقات ایجاد شده میشود به این نتیجه رسید که درمان های مربوط به صافی کف پا در کودکان بسیار محدودند.

در واقع صافی کف پا تنها وقتی که منجر به درد در کودکان بشود احتیاج به درمان دارد. مدیریت بیماری یا علت اساسی بسیار اهمیت دارد. اگر در کودکی که اضافه وزن دارد و همچنین مشکل زانو دارد و یا اینکه انعطاف پذیری بیش از حد دارد صافی کف پا مشاهده شود، در این صورت این  کودک باید تحت نظر قرار گیرد.

به طور کلی اگر ظاهر هر عملکرد پا برروی کیفیت زندگی یک کودک تاثیر میگذارد، آنگاه رسیدگی به اوضاع پای کودک بسیار حائز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید