دسته‌بندی نشده

اهمیت انتخاب کفش استاندارد

دقت در انتخاب کفش و توجه اساسی به رعايت اصول  کفش استاندارد در توليد کفش يکي از ضروري ترين نيازها براي حفظ سلامت پای شماست است. افراد معمولا در انتخاب کفش زيبايي و رنگ و طرح آن را ملاک قرار می دهند و به استاندارد بودن آن توجهی ندارند و اين مساله باعث به خطر افتادن سلامتي افراد در طولانی مدت مي شود.
در انتخاب کفش در وهله اول بايد براساس نوع استفاده اي که از آن مي شود به توجه شود و همان طور که زمستان کفش مخصوص خودش را مي خواهد، تابستان نيز کفش مخصوص تابستان را مي خواهد.

● کفش استاندارد چه نوع کفشي است؟
دکتر امير رحيمي در اين باره گفت و گويي با دکتر «محمد تقي حلي ساز» متخصص طب توان بخشي و عضو هيات علمي دانشگاه کرده است که به اين سوال پاسخ گفته است.
دکتر حلي ساز درباره معيارهاي استاندارد در توليد کفش مي گويد: يک کفش استاندارد سه مشخصه بارز دارد:
جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.

● زيره کفش
زيره کفش هاي موجود در بازار دو نوع است:
۱) زيره PU
۲) زيره PVC پي وي سي
زيره هاي PU سبک تر، راحت تر و در برابر سايش مقاوم تر بوده و دوام آنها بيشتر است.
ظاهر اين زيره ها تو پر بوده و در حالت خم کردن انعطاف بيشتري دارند.
به هنگام خريد کفش بايد به اين نکته نيز دقت کرد که کف زيره نبايد صاف باشد بلکه بايد آج دار باشد تا از ليزخوردن جلوگيري کند.

● رويه کفش
رويه بيشتر کفش هاي موجود در بازار از دو جنس مختلف ساخته شده يا رويه اي از چرم طبيعي دارند يا از پلاستيک و يا چرم مصنوعي تهيه مي شوند. به تازگي هم بعضي از توليدکنندگان، روي کفش ها اسپري بوي مصنوعي چرم مي افشانند و خريداران را در انتخاب محصول با مشکل رو به رو مي کنند.
دکتر حلي ساز با تأکيد بر بهتر بودن رويه چرم طبيعي مي گويد: چرم طبيعي، به علت دارا بودن منافذ طبيعي در بافتش، امکان تبادل هوا ميان بيرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا مي شود.
به همين دليل ساده، بهترين رويه براي کفش همان رويه چرم طبيعي است، رويه مصنوعي به علت تبادل نکردن هوا باعث بوي بد پا و عرق کردن بيش از حد مي شود.

● تنه کفش
تنه کفش که در واقع چارچوب روي کفش است و دور پا را در بر مي گيرد، به راحتي در برابر فشارهاي وارده مقاومت کند و شرايط طبيعي پا را حفظ کند.
علاوه بر فاکتورهاي استاندارد مربوط به جنس و ساختمان کفش، فاکتورهاي ديگري نيز به هنگام خريد کفش به همان اندازه اهميت دارند.

● پنجه کفش
توجه به استانداردهاي پنجه کفش هم در انتخاب آن بسيار مهم است.
دکتر حلي ساز در اين باره مي گويد: از نظر قالب بندي، فضاي پنجه کفش بايد طوري باشد که به انگشت هاي پا فشار وارد نکند. کفش هايي که پنجه آنها تيز است باعث مي شوند انگشت هاي پا روي هم بيفتند. اين کفش ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بدفرم مي کنند. اين مساله در خانم ها شايع تر است؛ به طوري که انحراف شست پا در خانم ها ۹ برابر آقايان است. وي مي گويد جلوي کفش بايد به گونه اي باشد که پنجه هاي پا از هم باز بشود.

● پنج توصيه براي خريد کفش
۱) در انتخاب سايز کفش بايد به دو نکته توجه شود: اول اينکه در انتخاب کفش حتماً بايد آن را پوشيد و اتکا به نمره هاي درج شده روي آن براي اطمينان از اندازه بودن آن کافي نيست. دوم اينکه بايد به اين نکته توجه کرد که اندازه پاي افراد با افزايش سن، کم و زياد شدن وزن و حتي بارداري تغيير مي کند. لذا ملاک قرار دادن سايزهاي قبلي در انتخاب آن کار صحيحي نيست.
۲)خريد کفش بايد بعدازظهر باشد، زيرا به طور طبيعي پاي افراد صبح ها حدود نيم سايز کوچک تر از بعد از ظهر هاست و دليل آن نيز اين است که پاها بعدازظهر متورم تر شده و به تبع آن سايزشان بزرگ تر مي شود.
۳) کفش مناسب کفشي است که انگشت شست پا به راحتي در آن حرکت کند و بين انگشت شست و لبه جلوي کفش، حدود نيم تا يک سانتي متر فاصله وجود داشته باشد.

۴) راه رفتن با کفش در همان زمان خريد بسيار مهم است و اگر کفش بند دارد بايد بندهاي آن را بست و با آن چند قدم راه رفت.
۵) در هنگام خريد، پوشيدن هر دو لنگه کفش ضروري است در بيشتر افراد سايز يکي از پاها، بزرگ تر از ديگري است. ين افراد لازم است که در انتخاب کفش، پاي بزرگ تر را ملاک قرار دهند، نه پاي کوچک تر را.

● کفش هاي پاشنه دار
يکي ديگر از نکات بسيار مهم در انتخاب کفش، پاشنه دار بودن آن است که البته در خانم ها مصداق بيشتري دارد. دکتر حلي ساز در اين باره مي گويد: کفش هاي «پاشنه تخت» چون حالت ضربه گيري در پاشنه ندارد، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه مي شوند.
پس پاشنه بايد وجود داشته باشد اما کفش هاي پاشنه بلند هم به طريق ديگري سبب آزار و درد پا مي شوند. دکتر حلي ساز مي گويد زنان ۱۰ برابر مردان بيشتر از درد پا شکايت دارند و دليل آن نيز پوشيدن کفش هايي با پاشنه بسيار بلند با پنجه تيز است که به انگشتان پا فشار مي آورند.
وي به خانم ها توصيه کرد که کفشي که پاشنه اش بلندتر از ۳ سانتي متر باشد نپوشند زيرا هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار وارده بر کف پا بيشتر مي شود که اين فشار به جلوي پا و در نهايت به پنجه ها منتقل شده و باعث آسيب رسيدن به انگشتان مي شود.
وي با اشاره به عوارض پوشيدن کفش هاي پاشنه بلند و غير استاندارد گفت: عوارضي مانند انحراف انگشت شست پا، ميخچه، تاول و خميدگي انگشتان، دردهاي مزمن کمر، دردهاي مفاصل و زانو و پاشنه و خستگي هاي زودرس، پيامد مستقيم استفاده از چنين کفش هايي است.
با آغاز فصل تابستان و گرم تر شدن هوا کفش هاي موسوم به کفش هاي تابستاني يا صندل وارد بازار مي شود. دکتر حلي ساز نیز درباره پوشيدن صندل مي گويد: نکته مهم اين است که پا به هنگام حرکت بايد در يک حالت ثابت بماند. در کفش هايي که پشت باز هستند هنگام حرکت، يک انرژي صرف بيرون نيفتادن آنها از پا مي شود و اين کفش ها باعث خستگي بي مورد مي شود. لذا توصيه مي شود که اگر قصد پياده روي هاي طولاني تر از ۲۰ دقيقه را داريد به هيچ وجه صندل نپوشيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید