مقالات

آیا پا برهنه ورزش کردن بلامانع است؟

آیا پا برهنه ورزش کردن بلامانع است؟

با پای برهنه ورزش کردن اصلا جدید نیست. بچه های که تازه شروع به تاتی تاتی کردن میکنند عاشق این هستند که پای برهنه راه بروند و رقاصان نیز اغلب کفش هایشان را در می آورند و پا برهنه می رقصند. دوندگان مثل المپین زولا بود (Olympian Zola Budd) با همین پا برهنه دویدن و ورزش کردن توجه رسانه هارا به سوی خود جلب کرد. گویا ورزش کردن بدون کفش به انسان احساس آزادی میدهد. و در قبلی از موارد بسیار مفید است. اما این که آیا بدون کفش ورزش کردن کار درستی است یا نه بستگی به نوع ورزش و همچنین شرایط فردی خود شما دارد.

انواع ورزش:

بدون کفش ورزش کردن برای ورزش هایی آبی  مثل شنا و شیرجه بسیار نرمال است. علاو هبر این مردم ورزش هایی مثل پیلاتیس یوگا را نیز پا برهنه انجام میدهند. همین طور، افراد در بیشتر ورزش ها کفش میپوشند تا از پاهایشان محافظت کنند و البته میدانیم که پوشیدن کفش در ایجاد ثبات برای بلند کردن وزنه و انجام تمرینات موثر است. در آمریکای شمالی و اروپا دوندگان معمول از کفش های مخصوص می باشند و فقط در کنار ساحل پا برهنه ورزش می کنند.

نظرات مختلف:

دنیل لیبرمن(Daniel Liberman) زیست شناس تکاملی در مصاحبه ای با لور اکسترمیتی ریوی(Lower Extremity Review) می گوید: که کفش های مخصوص دو گام بلند ورزشکار را به یک Giant غیر معمول تبدیل میکند. پوشیدن کفش تمام روز باعث ضعیف شدن ماهیچه ای پا و قوص پا می شود. اما ورزش کردن بدون کفش باعث قوی شدن ماهیچه ها می شود. نظرات دیگری در مورد ورزش کردن بدون کفش وجود دارند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اما میشل واربرتون در این زمینه میگوید: دوندگان پا برهنه کمتر دچار التهابات در قسمت زیر پاشنه میشوند. دویدن بدون کفش همچنین وزن شما را سبک تر میکند و سرعت شما را افزایش می دهد.

ریسک دویدن:

ورزش کردن با پای برهنه خطرات خودش را دارد. خطراتی مثل بریدگی، زخم و گاها عفونت. یا مثلا ممکن است پاشنه پا یا مچ صدمه ببیند. پرفسور ساز ریدچ از دانشگاه بریگهام به نیویورک تایمز می گوید: که تحقیقاتی که به مقایسه دوندگان سنتی که بدون کفش می دوند با دوندگانی که کفش ورزشی میپوشند می پردازد نشان میدهد که دوندگانی که کفش میپوشند نسبت به آنها که پا برهنه می دوند بیشتر از ورم مغز استخوان و شکستگی رنج می برند.

ورزش بدون کفش راحت است:

روزانه پا برهنه راه رفتن برای قوی شدن پا های شما بسیار موثر است. البته متخصص طب سوزنی خانم امیلی اسپلیچال در این زمینه می گوید که کفش های ورزشی تغییر از یک حالت به حالت دیگر را آسان میکنند و انجام ورزش های کششی و قدرتی مثل بلند کردن وزنه هارا آسانتر میکنند.

شرایط شما:

در نهایت این شرایط شما است که تعیین میکند که آیا ورزش کردن با پای برهنه برای شما مناسب است یا ورزش کردن با کفش ورزشی. مطالعات دکتر ریچ نشان میدهد که اکثر زنانی که پا برهنه ورزش میکنند دچار شکستگی می شوند. همچنین میزان انعطاف پذیری، قدرت مچ پا شما نیز بر شانس آسیب پذیری شما تاثیر می گذارد. پرفسور اطفال  کوین کِربی  در این زمینه میگوید: دویدن با پای برهنه برای افراد که در کودکی و نوجوانی خود این کار را کرده اند آسانتر است. جراحان کالج پا و مچ پا به افرادی دیابتی در مورد ورزش کردن با پای برهنه اخطار میدهند. به هر حال شما باید شرایط خود را بسنجید و با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: ضد آب کردن کفش ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید