مقالات

آشنایی با انجمن ASTM

آشنایی با انجمن ASTM

ASTM: تفاوت های کفش ایمنی با سایر کفش های موجود در بازار ملموس است و برای تولید آنها از مواد خاص، تکنولوژی متفاوت و نیروی انسانی متخصص و مجرب استفاده می گردد و همچنین باید مطابق با استاندارد های مشخص جهانی تولید شوند زیرا این کفش ها به دلیل اهمیت فوق العاده ای است که در محافظت از پا و سلامت جسمی و روحی افراد دارند نیاز به تولید دقیق و کاملا ایمنی دارند و هدف از استانداردها در تولید کفش های ایمنی در واقع تعیین ویژگی های کفش ایمنی و مقاومت آنها نسبت به خطراتی که برای پاها در برخی مشاغل ممکن است وجود داشته باشد. از استانداردهای مهم تعیین کننده آ.اس.تی.ام(ASTM) می باشد که در ادامه پیرامون آن صحبت می کنیم:

معرفی ASTM
ASTM 2413 یک انجمن و تشکل بین المللی آمریکایی است که در زمینه تست مواد اولیه فعالیت دارد و استانداردهای حداقل و روش های آزمایش را برای کفش های ایمنی تنظیم، توسعه و رواج می دهد.

استانداردهای تولیدی هر ساله بصورت کتاب سال منتشر می شود. استانداردهای تعریف شده بوسیله ی ASTM به شش گروه تقسیم می شوند:
استانداردهای تصریح، که بر اساس نیازهای مردم تعریف گشته اند.
استاندارد روش های آزمایش، که راهی را یک آزمایش انجام می شود را تعریف می کند. نتایج به دست آمده از آزمون ممکن است از لحاظ درستی با استاندارد تصریح ارزیابی شود.
استانداردهای تمرینی که عملیات های متوالی را تعریف می کند و موجب یک نتیجه گیری نمی شود.
استاندارد راهنما، یک سری اطلاعات طبقه بندی شده را مهیا می کند یا سری هایی از انتخاب هاست که به صورت یک واحد عملیاتی معرفی نشده اند.
استاندارد رده بندی، یک طبقه بندی از مواد، تولیدات، سیستم ها یا سرویس ها را ارائه می کند. اساس این تقسیم بندی بنابر شباهت در این گروه هاست. که خواص مورد بررسی که اساس تقسیم بندی اند شامل: سرچشمه، ترکیب، خواص و یا استفاده می شود.
استاندارد اصطلاحی، که معنای لغات و اصطلاحات مورد استفاده در دیگر استانداردها را تعریف می کند.
کیفیت روش های آزمایش استاندارد آ.اس.تی.ام آنقدر بالاست که این استانداردها به دفعات زیاد در سراسر جهان ـ حتی مکان هایی که ASTM مورد استفاده قرار نمی گیرد، استفاده می گردد.

شناسایی ASTM 2413 
Line 1 : در astm 2413: این خصوصیت سال استاندارد را در کفش ایمنی نشان می دهد .
Line 2 : به وسیله این خصوصیت می توان زن یا مرد بودن را مشخص نمود و با I/75 میزان ضربه پذیری و حفاظت از ضربه را در کفش ایمنی تعیین می کنند و با c/75 میزان حفاظت از ایمنی فشرده سازی را در کفش های ایمنی مشخص می کنند.

نشانه ها و اعداد ASTM

Line 3 : این مورد در کفش های ایمنی برای ارجاع به دیگر ویژگی های حفاظتی اضافی که وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد و آن ها به ترتیب در استاندارد به صورت pr که ضد اشیا نوک تیز می باشد و ورق های فولادی در جلوی کفش ها این خصوصیت را به کفش ها می دهد و استاندارد آن astmf 2413 -1 می باشد و sd بیان کننده الکتریسیته رسانا و eh که ضد برق می باشد و مطابق با استادارد astmf 2413-05 تکنولولوژی حفاظت در جریان برق را بیان می کند که نشان می دهد که کفش های ایمنی تا ولتاژ 600 در محیط های خشک ایمنی را می تواند تحمل کند ، و cd و mt نشان داده می شوند که هر یک از این علامت ها ویژگی های مشخص برای یک کفش ایمنی مناسب می باشند.

اهمیت ASTM در صنعت کفش ایمنی
کفش ایمنی از لزومات موجود در زندگی بشر به خصوص برای افرادی که شغل های حساس و پر خطر دارند می باشد ، زیرا که هر ساله هزاران آسیب دیدگی و قطع عضو و .. بر اساس رعایت نکردن نکات ایمنی و نپوشیدن کفش و لباس ایمنی به وقوع می پیوندد که بسیار آمار وحشتناکی می باشد ، از این رو برای تولید کفش ایمنی باید تمام نکات ایمنی رعایت شود و مطابق با استاندارد ها تولید شود . کفش های ایمنی الوندپوش با توجه به استاندارد astm 2413 تولید می شوند و از این رو در برابر ضربه و مقاومت فشاری و مقاومت متقارن و مقاومت در برابر هدایت و مقاومت در برابر ضربه و همچنین مقاومت در برابر ضربه الکتریکی و خواص کششی استاتیکی و مقاومت به سوراخ شدن مورد آزمایش قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید