مقالات

آیا کفش‌ها می‌توانند ویروس کرونا را به خانه بیاورند؟

انتقال کرونا با کفش به منزل  امکان پذیر است؟ کفش ها از لوازمی هستند که بیشترین ارتباط را با سطوح در مکان های مختلف دارند پس نگرانی در این باره که آیا کفش می تواند ویروس را از اماکن دیگر به منزل منتقل کند؟ مهم است در این مقاله از شهپر به پاسخ این سوالات می پردازیم.

 

کفش و آلودگی

 

کفش و آلودگی های مختلف

کفش‌ها با توجه به ماهیت‌شان، معمولاً از لباس‌ها کثیف‌تر هستند. به همین خاطر، احتمال بیشتری دارد که باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها را با خود به خانه آورند. مطالعه‌ی جدید منتشر شده‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری کووید 19 (CDC) نشان می‌دهد که ویروس کووید 19 می‌تواند در کف کفش زنده بماند. و باید درباره انتقال کرونا با کفش بیشتر نگران بود.

در این مطالعه، پژوهشگران از کف کفش اعضای کادر پزشکی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در ووهان چین، نمونه‌برداری کردند.

آن‌ها دریافتند که نیمی از نمونه‌ها برای SARS-CoV-2، گونه‌ی ویروسی که باعث کووید 19 می‌شود، مثبت بودند.

این یافته‌ها سبب شده تا پژوهشگران اظهار کنند که کف کفش‌های اعضای کادر پزشکی ممکن است به عنوان ناقل بیماری عمل کند.

انتقال کرونا با کفش

 

دیدگاه متخصصان درباره انتقال کرونا با کفش

با این وجود، متخصصان اتفاق نظر دارند که کفش در اکثر موارد منبع محتمل انتقال ویروس کووید 19 نیست و این به دلیل آن است که ما پیش از این یاد گرفتیم که چگونه با کفش‌ها (به عنوان شیء کثیف) باید رفتار کنیم.

به گفته‌ی جردن «آنچه ما معمولاً نسبت به کفش‌ها انجام می‌دهیم، فعلاً محافظت‌کننده است. ما کفش‌هایمان را روی میز آشپزخانه نمی‌گذاریم؛ آن‌ها را در دهان‌مان نمی‌بریم. کفش‌ها از سطوحی نیستند که زیاد لمس می‌شوند. بنابراین، الگوهای رفتاری روزمره‌ی ما پیش از این، نشان دهنده‌ی مدیریت ما در مورد کفش‌ها به عنوان اشیائی کثیف است.»

به هر حال، شما می‌توانید با تمیز کردن کفش‌ها و یا گذاشتن آن‌ها مقابل درِ منزل یا مشخص کردن مکانی، خارج از محدوده‌ی نشیمنیِ خانه‌یتان، برای قرار دادن کفش‌ها و سایر لباس‌های بیرونی، اقدامات ایمنی بیشتری انجام دهید تا از داخل نشدن آلودگی‌ها به خانه‌یتان اطمینان حاصل کنید.

دکتر رابرت گلاتر، پزشک اورژانسِ بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک به مجله‌ی هلث‌لاین می‌گوید: «بهتر می‌شود اگر قبل از ورود به خانه کفش‌هایتان را در بیاورید و تمیز کنید ( آن‌ها را در گاراژ، دستشویی یا ایوانِ خانه‌یتان قرار دهید). این کار باعث می‌شود تا از ورود ویروس به خانه‌یتان پس از رفتن به یک خرید ساده از فروشگاه مواد غذایی جلوگیری کنید. فقط حتماً کفش‌ها را بیرون از خانه یا آپارتمان خودتان تمیز کرده و بگذارید تا خودشان خشک شوند.»

در حالی که در این روزها نگرانی در مورد احتمال انتقال ویروس از طریق اشیا افزایش پیدا کرده، اما واقعیت راستین این است که انتقال مستقیم از فردی به فرد دیگر هنوز روش اصلیِ قرار گرفتن در معرض ویروس است.

بنابراین، همچنان رعایت توصیه‌های پیشگیرانه‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری کووید 19 (CDC) و نکات بهداشتی سایر مراجع معتبر و قابل اعتماد، بهترین راه برای حفظ سلامتی (و جلوگیری از ابتلا به کووید 19) است.

گلاتر می‌گوید: «احتمال این‌که [ویروس کووید 19] بر روی لباس یا کفش‌تان زنده بماند و به دیگران منتقل شود، بسیار بسیار کم است. نکته‌ی اصلی این است: انتقال از فردی به فرد دیگر، نه از لباس به فرد یا از کفش به فرد، مهم‌ترین راه انتقال است.»

 

منبع : healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید