مقالات

6 سوالی که درباره کفش ها می پرسند!

پا به خودی خود، خيلی خوب و بدون دردسر رشد می‌کند و مشکلی برايش پيش نمی‌آيد و بيشتر مشکلات مربوط به پا در به دليل نوع کفش آنهاست.
1- چرم بهترین جنس است؟
بهترین جنس برای کفش، چرم است. در كفش‌های چرمی، پا كمتر عرق می‌كند. کفش‌هایی با جنس پلاستیکی یا حتی پارچه‌ای، اگر از مارک‌های معروف هم باشند، مناسب نیستند. چون هم تمیزکردنشان سخت است و هم پا در آنها احساس راحتی نمی‌کند.

2- پاشنه‌ بلند کمردرد می آورد؟
بهتر است كفش 2-1 سانتی‌متر پاشته داشته باشد ولی پوشیدن این نوع كفش‌ها باعث پادرد می‌شود و احتمال پیچ‌خوردگی را بالا می‌برد. احتمال بدشكل شدن پا هم وجود دارد. یكی از علل انحراف شست پا ، بیرون‌زدگی استخوان كنار پا ، سوار شدن انگشتان روی هم و… می‌تواند پوشیدن كفش نامناسب و پاشنه‌دار باشد.مهم‌تر آنكه پوشیدن كفش‌های پاشنه‌دار احتمال بروز آرتروز در مفصل زانو را بیشتر می‌كند.

3- بهتر است بچه ها کفش ساق‌دار بپوشند یا بدون ساق؟
وقتی بچه کفش ساق‌دار نپوشد، خودش سعی می‌کند بیشتر تعادلش را حفظ کند و به این ترتیب، عضلاتش قوی‌تر می‌شود و امکان بر هم خوردن تعادل او هنگام راه‌رفتن و پیچ‌خوردن پایش هم کمتر می‌شود. اگر همیشه کفش ساق‌دار پای بچه باشد، تعادل موقع راه‌رفتن را یاد نمی‌گیرد.
شاید بتوان گفت همانطور که بچه تا زمین نخورد، راه‌رفتن یاد نمی‌گیرد، تا کفش ساده هم نپوشد، برقرارکردن تعادل هنگام راه‌رفتن را نخواهد آموخت! از طرف دیگر، وقتی پای بچه پیچ می‌خورد که یک نیروی اضافه به آن وارد شود و نتواند تعادلش را حفظ کند.
حالا اگر کفش ساق‌دار برای فرزندمان تهیه كنیم، این نیروی اضافی به زانوی او وارد می‌شود و ممکن است در درازمدت مشکلات بسیار بزرگ‌تری برای زانوهای او پیش بیاید. اگر کفش ساده پای بچه باشد، شاید بتواند به هر ترتیب تعادلش را حفظ کند و آسیبی به مچ یا زانویش هم نرسد.

4- كفش جا باز نمی‌كند؟
حتما برایتان پیش آمده که هنگام خرید کفش، به فروشنده بگویید کفش برایتان کمی تنگ است و فروشنده ادعا ‌کند این کفش بعد از مدتی جا باز می‌كند. فراموش نكنید توجیهی برای باز شدن کفش وجود ندارد و کفش باید از همان روز اول در پای شما راحت باشد. چون بعد از مدتی پا و كفش شما به تعادل می‌رسند، پا هم می‌تواند تغییر شكل دهد و فرم كفش را به خود بگیرد. كفش مناسب كفشی است كه دقیقا اندازه پا باشد و بعد از مدتی تغییر نكند.

5- پابرهنه ها زودتر راه می افتند؟
تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه بچه‌ها بیشتر پابرهنه بمانند، زودتر راه می‌افتند! حتی خیلی از متخصصان می‌گویند بچه‌هایی هم كه راه می‌روند، باید فقط بیرون از منزل و آن هم برای محافظت از پایشان کفش بپوشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید پژوهشگران به تازگی قبیله‌ای را در هند مورد بررسی قرار داده‌اند که در آن افراد تا سن 17 یا حتی 20 سالگی هم کفش نمی‌پوشند و ثابت شده است مشکلات مربوط به پا مانند صافی کف پا یا انحراف انگشت شست پا در آنها بسیار کمتر از آمریکایی یا اروپایی‌هاست که از سنین خیلی كم کفش به پا می‌كنند. بنا بر نتایج این تحقیق، متخصصان اعلام کردند پا به خودی خود، خیلی خوب و بدون دردسر رشد می‌کند و مشکلی برایش پیش نمی‌آید و بیشتر مشکلات مربوط به پا در کودکان به دلیل نوع کفش آنهاست.

6- آیا پوشیدن صندل توصیه می‌شود؟

به‌نظر نمی‌رسد که پوشیدن چنین کفش‌هایی ضرر داشته باشد، اما توجه به 2 نکته مهم است؛ اول اینکه گاهی کفش صندل بدون جوراب باعث ایجاد خراشیدگی پا در اثر برخورد با زمین و سنگریزه‌ها می‌شود و دوم اینکه امکان لیزخوردن پا در صورت پوشیدن صندل با جوراب، بیشتر از وقتی است که کفش‌های پوشیده را با جوراب به پا ‌کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید