سلامت پا, مقالات

انتخاب کفش ایمنی متناسب با مشاغل مختلف

کفش ایمنی - کفش شهپر

برای مشاغل مختلف، کفش ایمنی های متفاوتی وجود دارد که از ملزومات کار می باشد و محافظت از پاهای افراد را برعهده دارد و متناسب با شرایط و ویژگی های آن کار طراحی می شود. زیره اکثر کفش های ایمنی از جنس پلی یورتان ساخته شده و در برابر مواد روغنی و نفتی ضد لغزش می باشند و فولادی در جلوی آن ا تعبیه می شود تا در برابر افتادن اشیاء سنگین از پاها مراقبتش کنند. در ادامه، بعضی از کفش های ایمنی که برای شغل های متفاوت طراحی شده اند را معرفی می کنیم.(کفش شهپر)

کفش ایمنی - کفش شهپر1- کفش معدن کاران و حفاران :

کفش معدنچیان ( پوتین حفاری ) به دلیل این که باید مدت زمان زیادی سر پا بیاستند و یا در محیط هایی که نا هموار می باشد قدم بردارند دارای خواصی می باشد که از خستگی پا ها جلوگیری می کند. کف کفش های معدنچیان مقاوم و با دوام می باشد و زیره ی قوی و محکمی دارد تا حین راه رفتن بین سنگ ها و کلوخ ها آسیب نبینند و چیزی در پاهایشان فرو نرود.

2- کفش جوشکاری و آهنگری :

جوشکاری و آهنگری از جمله شغل هایی می باشد که بسیار سخت می باشد و امکان پرتاپ ذرات داغ و سوزاننده بسیار زیاد است بنابراین علاوه بر لباس کار مخصوص جوشکاری از کفش ایمنی مناسب با این شغل باید استفاده کرد. این نوع از کفش ها مقاومت دمایی بالایی دارند و زیره بسیار مقاوم دارند که جنس آن از پلی یورتان می باشد که تا دمای 240 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند و همچنین سر پنجه فولادی دارند و در مقابل روغن و اسید و بنزین نیز مقاوم می باشند.

کفش شهپر3- کفش آتش نشانی :

از آن ایی که آتش نشانی از پُر خطر ترین شغل ها محسوب می شود بنابراین افرادی که در این محیط ها کار می کنند باید از لباس ها و کفش ایمنی مناسبی استفاده کنند. رویه ی کفش های ایمنی مختص آتش نشانان (کفش نسوز) از چرم طبیعی می باشد و ضخامت آن 2.2 میلیمتر بوده و مقاومت زیادی در برابر آتش دارند. کفش ایمنی آتش نشانان همچنین در برابر جریان الکتریسیته و برق عایق می باشد، کفش های ایمنی آتش نشانان باید طوری طراحی شود که از نوک پا و انگشتان در برابر افتادن اشیا سنگین محافظت کنند که برای این امر نیز از فولادی در جلوی کفش استفاده می شود که قادر است وزن های زیادی را تحمل کند و همچنین این کفش ها در برابر سوراخ شدن یا پارگی در اثر برخورد با اشیای تیز مقاوم هستند.

4- کفش افرادی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند :

افرادی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند از کفش ایمنی پلاستیکی استفاده می کنند که از آسیب ها و صدمات شیمیایی جلوگیری می کند.

5- کفش کار با مواد خورنده :

برای شغل هایی که سر و کارشان، کار با اسید و مواد خورنده می باشد کفش ایمنی پوشیده ای از جنس بوتیل طراحی می شود که در مقابل این مواد مقاوم هستند.

6- کفش نظامیان :

نظامیان از پوتین ها یا کفش ایمنی استفاده می کنند که ساق بلند و راحت باشد و زیره محکوم و قوی نیز داشته باشد و از چرم تهیه شود.

7- کفش برق کاران :

مشاغلی که با برق سر و کار دارند کفش ایمنی مخصوصی که کف آن ها از جنس پلاستیک سخت می باشد به کار برده می شود تا از برق گرفتگی محافظت نماید.

8- کفش کوهنوردان و ورزشکاران :

این نوع از کفش ایمنی با توجه به نوع مسیر و فصل استفاده، ویژگی های متفاوتی دارند، ولی از خصوصیات بارز آنها، ضد آب بودن و استحکام بالا و زیره قوی و مقاوم می باشد و همچنین این کفش ها دارای قابلیت حفظ دما و هواخوری و رویه مناسب و لایه میانی مقاوم نظیر eav است که باعث می گردد پا در برابر ضربات مقاوم باشد و کمتر احساس خستگی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید