سلامت پا, مقالات

چرا پاها ورم می کنند؟

ورم در پاها زمانی ایجاد می شود که مایعات اضافی بدن در قسمت پایینی پاها جمع می شود که این شرایط می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند در ادامه این مقاله از شهپر با برخی علل تورم پا بیشتر آشنا می‌شوید.

دلایل ورم کرددن پاها

1- بارداری

در ۳ ماهه‌ی سوم بارداری، جنین درون شکم رشد می‌کند و به پاها فشار وارد می‌کند. این موضوع باعث کاهش سرعت گردش خون و ایجاد مایعات در ناحیه‌ی پاها می‌شود. بنابراین نوعی تورم خفیف در پاها ایجاد می‌شود.

ورم کردن پاها در بارداری - کفش شهپر

2- پوشیدن کفش تنگ

زمانی که از کفش‌های تنگ استفاده می‌کنید، مواجهه با تاول‌ ها تنها نگرانی شما نخواهند بود. کفش‌های تنگ موجب تورم در پاها نیز می‌شوند.کفش‌های تنگ گردش خون را محدود می‌کنند، که به تجمع مایع منجر می‌شود. از پوشیدن کفش‌های تنگ و نمونه‌هایی که با شکل پای شما مطابقت ندارند، پرهیز کنید.

3- مصرف برخی داروها

ورم زانوها یا پاها می‌تواند از عوارض جانبی مصرف برخی از داروها باشد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای فشار خون بالا، داروهای افسردگی و برخی از داروهای دیابت از جمله آن‌ها هستند.

4- لخته شدن خون

درصورتیکه تنها یک پا دچار ورم باشند احتمال لخته شدن خون وجود دارد. در این شرایط احتمال دارد که ورم با علائم دیگری از جمله داغی و قرمزی قسمت آسیب دیده پا همراه باشد. زمانیکه خون لخته در عروق تشکیل شود، لختگی به سمت قلب حرکت کرده و در ریه‌ها یا قلب مستقر می‌شود.

5- عفونت ها و تورم پا

تورم پاها می‌تواند به‌ واسطه عفونت‌های قارچی و باکتریایی شکل گرفته باشد. تورم ناشی از عفونت‌ها به‌طور معمول با راش‌های پوستی و قرمزی پوست همراهی می‌شود.

6- اضافه‌وزن

علت های ورم کردن پاها - کفش شهپر

یکی از رایج‌ترین علت تورم پاها، چاقی افراد است. اضافه‌وزن و چاقی ازجمله عواملی هستند که سبب می‌شوند تورم پاها در فهرست بیماری‌های مرتبط با قلب قرار بگیرد. بیشترین میزان چربی این افراد در شکم انباشته شده است و این چربی گردش خون در پاها را با فشار مواجه می‌کند. در رابطه با تورم‌های مربوط به اضافه‌وزن، در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا عوامل دیگر بررسی شوند و سپس با تغییر عادات‌ غذایی و ورزش کردن وزن‌ اضافی خود را از‌ بین ببرید.

7- تحرک نداشتن

متخصصان همواره بر اهمیت تحرک داشتن تاکید کرده‌اند. نشستن یا ایستادن طولانی مدت و نداشتن تحرک کافی برای سلامت پاها خطرناک است. نشستن‌های طولانی مدت جریان خون در پاها را کاهش داده و ورم آن‌ها را به دنبال دارد. همچنین ایستادن برای مدت زمان طولانی به این معنی است که ماهیچه‌های پاها قادر به انقباض نیستند که این وضعیت می‌تواند به کاهش جریان خون منجر شود.

ohio fake ids

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید