مقالات

ویژگی های کفش های ارگونومیک مناسب(بخش 3)

در بخش های قبلی مقاله کفش های ارگونومیک به گزینه ها و ویژگی های مختلفی که کفش مناسب باید داشته باشد اشاره شد در ادامه نیز مواردی دیگر ذکر خواهیم کرد.

علاوه بر فاکتورهای استاندارد مربوط به جنس و ساختمان کفش، فاکتورهای دیگری نیز به هنگام خرید کفش به همان اندازه اهمیت دارند. پنج توصیه برای خرید کفش شامل موارد زیر است:(کفش شهپر)

فاکتورهایی برای خرید کفش های ارگونومیک

۱- بهترین زمان برای خرید کفش پایان روز(بعدازظهر) است، زیرا به طور طبیعی پای افراد صبح ها حدود نیم سایز کوچک تر از بعد از ظهرهاست و دلیل آن نیز این است که در طول روز پاهای شما دما، فشار و استرس زیادی را تحمل کرده و پاها متورم تر شده و به تبع آن سایزشان بزرگ تر می شود پس برای انتخابی آگاهانه و شناسایی سایز دقیق و مناسب، بعدازظهر وقت مناسب تری است.

چگونه یک کفش ارگونومیک انتخاب کنیم؟
چگونه یک کفش ارگونومیک انتخاب کنیم؟

۲- در انتخاب سایز کفش باید به دو نکته توجه شود:
اول اینکه در انتخاب کفش باید آن را پوشید و اتکا به نمره های درج شده روی آن برای اطمینان از اندازه بودن آن کافی نیست.
دوم اینکه باید به این نکته توجه کرد که اندازه پای افراد با افزایش سن، کم و زیاد شدن وزن و حتی بارداری تغییر می کند، لذا ملاک قرار دادن سایزهای قبلی در انتخاب آن کار صحیحی نیست.

مطالب خواندنی : ویژگی های کفش ارگونومیک مناسب(بخش ۲)

۳- در هنگام خرید، پوشیدن هر دو لنگه کفش ضروری است چون در بیشتر افراد سایز یکی از پاها، بزرگ تر از دیگری است و لازم است که در انتخاب کفش، پای بزرگ تر را ملاک قرار دهند.

۴- کفش مناسب، کفشی است که انگشت شست پا به راحتی در آن حرکت کند و بین انگشت شست و لبه جلوی کفش حدود نیم تا یک سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.
۵- هنگام خرید کفش هایی که قصد دارید با جوراب آنها را بپوشید، بهتر است جورابی مناسب به پا داشته باشید که بسیار نازک یا بسیار ضخیم نباشد.

کفش های ارگونومیک پاشنه دار

کفش های ارگونومیک پاشنه دار

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب کفش، پاشنه دار بودن آن است که البته در خانم ها مصداق بیشتری دارد.
کفش های «پاشنه تخت » چون حالت ضربه گیری در پاشنه ندارد، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می شوند. پس پاشنه باید وجود داشته باشد اما کفش های پاشنه بلند هم به طریق دیگری سبب آزار و درد پا می شوند.
زنان ۱۰ برابر مردان بیشتر از درد پا شکایت دارند و دلیل آن نیز پوشیدن کفش هایی با پاشنه بسیار بلند با پنجه تیز است که به انگشتان پا فشار می آورند. به خانم ها توصیه می شود کفشی که پاشنه اش بلندتر از ۳ سانتیمتر باشد را نپوشند زیرا هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار وارده بر کف پا بیشتر می شود که این فشار به جلوی پا و در نهایت به پنجه ها منتقل شده و باعث آسیب رسیدن به انگشتان می شود.

مواظب قلب دوم خودتان باشید!

مواظب قلب دوم خودتان باشید!

عوارض پوشیدن کفش های پاشنه بلند و غیراستاندارد شامل انحراف انگشت شست پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان، دردهای مزمن کمر، دردهای مفاصل و زانو و پاشنه و خستگی های زودرس است.
با آغاز فصل تابستان و گرم تر شدن هوا کفش های موسوم به کفش های تابستانی یا صندل وارد بازار می شود، نکته مهم درباره پوشیدن صندل این است که پا به هنگام حرکت باید در یک حالت ثابت بماند. در کفش هایی که پشت باز هستند هنگام حرکت، یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آنها از پا می شود و این کفش ها باعث خستگی بی مورد می شود  و همچنین بعضی از صندل های ظریف زنانه یک بند نازک در قسمت عقب دارند. بندهای نازک به علت قطر کم، فشار بیشتری روی یک نقطه از پا متمرکز می کنند و باعث آزار آن می شوند. پوشیدن این کفش ها در دراز مدت، بسیار دردناک و آزاردهنده است، لذا توصیه می شود که اگر قصد پیاده روی های طولانی تر از ۲۰ دقیقه را دارید به هیچ وجه صندل نپوشید.

چگونه یک کفش ارگونومیک انتخاب کنیم؟

کفش ارگونومیک کودکان

 

کفش ارگونومیک کودکان

پاهای در حال رشد کودکان به محافظت بیشتری نیاز دارد و حمایت کافی در این دوره، از ناهنجاری-های بعدی پا می کاهد. پای کودکان تا ۶ سالگی نیز هنوز به طور کامل شکل نگرفته است، بنابراین دقت کافی ضروری خواهد بود.
به عنوان مثال ثابت شده است که پوشیدن کفش پنجه باریک برای کودکان در حال رشد تا زمانی که صفحات رشد استخوان ها به طور کامل بسته نشده است، اثر دراز مدت بر ناهنجاری های پا می گذارد. کوچک و لاغر شدن عضلات و تاندون ها در کودکان نیز می تواند از عوارض ناشی از کفش نامناسب باشد.
در بعضی کشورها هم به کودکان که مفاصل پاهایشان در حال شکل گیری است به مدت ۲ تا ۳ روز در هفته کفش های ساق بلند می پوشانند تا مراقبت های بهداشتی خوبی از پاها فراهم شود.

تحقیقات نشان داده است در کودکانی که از کفش های پنجه باریک استفاده می کنند، احتمال ایجاد عارضه صافی کف پا بیشتر است. پای کودک باید به راحتی در داخل کفش قرار گیرد و داخل کفش دارای قوس طولی باشد.
کودکان از کفش خود برای کارهای مختلفی بویژه بازی و ورزش استفاده می کنند، از این رو لازم است کفشی خریداری شود که هنگام فعالیت عادی راه رفتن و هم در زمان بازی برایشان مناسب باشد. به همین دلیل کفش های بنددار توصیه نمی شود.
از کفش های ساق بلند برای کودکانی که تازه راه افتاده اند استفاده کنید. این کفش ها از تاندون آشیل محافظت و از پیچ خوردگی پا جلوگیری می کند. البته این کفش ها برای نوجوانان و سنین بالاتر مفید نیستند.
لبه های کفش کودکان نباید سفت و سخت باشد و همچنین کفش کودکان به هیچ وجه نباید شل و گشاد باشد. لازم به یادآوری است که پای بچه ها نسبت به بزرگسالان، به عرق کردن تمایل بیشتری دارد از این در تابستان ها برای بچه ها، استفاده از کفش های مدل صندل توصیه می شود.

 

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید