مقالات

ویژگی های کفش های ارگونومیک مناسب(بخش 2)

تنه کفش های ارگونومیک

تنه کفش های ارگونومیک که در واقع چارچوب روی کفش است و دور پا را در بر می گیرد، به راحتی در برابر فشارهای وارده مقاومت کند و شرایط طبیعی پا را حفظ کند.(کفش شهپر)

کفش مناسب و استاندارد از دیدگاه ارگونومی:

انتخاب کفش مناسب

پای انسان قلب دوم اوست.بسیار از متخصصین میگویند که هر قسمت از کف پا نمایانگر سلامت بخشی از بدن است و باید از آن مراقبت شود . برای حفظ سلامت پا باید به نکات مهمی توجه داشت که یکی از آنها انتخاب کفش مناسب است . در انتخاب کفش بطور کلی باید راحتی و سلامت پا را در نظر گرفت.

کفش راحت ،کفشی است که دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در کفش احساس راحتی کند. به طور معمول نباید کفی کفش سفت بوده و فشار را فقط به یک نقطه منتقل کند. توزیع یکسان وزن بدن به جلو و عقب پا بهترین شکل کفش می باشد البته کفش های پاشنه بلند باعث انتقال بیشتر وزن به جلوی پا شده و توصیه می شود که به مدت طولانی درطول روز استفاده نشود.

کفش هایی که نوک باریک و پاشنه بلند دارند باعث تغییر شکل نوک انگشتان و بیرون زدگی استخوان پا میشوند و دلیل آن انتقال وزن بدن به جلوی پا است تداوم در استفاده از این کفش ها باعث جمع شدن استخوان پا شده و به طرف مخالف کشیده می شود.این ناهنجاری ها دردهای ناراحت کننده ای را درافراد ایجاد می کند که تغییر شکل استخوان پا برگشت ناپذیر است و در نتیجه فرد مجبور به پوشیدن کفش سفارشی میشود.

مطالب خواندنی : ویژگی های کفش ارگونومیک مناسب(بخش ۱)

برخلاف تصور مردم به خصوص زنان که صندل و دمپایی را راحت ترین کفش می دانند، کفش مناسب کفشی است که پا را به طور کامل در برگیرد و توصیه می شود که خرید کفش در حد ممکن در ساعات بعد ازظهر که پا به بزرگترین حجم خود رسیده، انجام شود.
زیرا تورم و افزایش حجم عضلات پا در بعدازظهر در بزرگ ترین حالت آن است. با وجود اینکه بیشترین دردها و ناراحتی های کمر و پا به خاطر کفش نامناسب است، ولی تنها درصد بسیار کمی از کفش ها از لحاظ ارگونومی استاندارد هستند و معمولا از نظر جنس، مدل، قرارگیری پاشنه و نحوه توزیع وزن مناسب نیستند اما متاسفانه بیشتر مردم از کفش های روتین استفاده می کنند.

کفش های ارگونومیک

کفش های ارگونومیک ورزشی و یا شبیه اسپرت

کفش های ارگونومیک ورزشی و یا شبیه اسپرت، از راحت ترین کفش ها هستند و همچنین کفش های چرمی مناسب ترین جنس کفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از کفش برقرار می شود.
اما کفش هایی که جنس آنها صد درصد پلاستیک است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری از جریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی می شود.

نکته دیگر اینکه نباید کفش را بدون جوراب پوشید و جوراب ها باید نخی باشد چون که موجب تسریع در انتقال هوا می شود. همچنین نباید پا به مدت طولانی در کفش قرار گیرد، حتی کفش هایی که خیلی راحت هستند.
نرمش و جابه جا کردن عضلات برای رفع خستگی پا باعث جریان خون به نقاط مختلف پا می شود که می توان مچ پا را به سمت بالا کشید و نگه داشت. تکرار این حرکات باعث می شود تا ورمی که در قسمت های پا ایجاد شده کمتر شود.

——–

کفش های ارگونومیک و فاکتورهای استاندارد آن :

۱) کفش مناسب، کفشی است که هنگام پوشیدن طولانی مدت، پا را تحت فشار قرار نمی دهد.
۲)هنگام پوشیدن کفش در نظر داشته باشید که انگشتان پایتان دچار تغییر حالت نشوند و یا کناره های پایتان تحت فشار ناشی از کفش قرار نگیرد.
۳) کفش نباید تنها جنبه زیبایی داشته باشد بلکه باید از هر لحاظ مانع از آسیب دیدن پای شما در برابر گرما، سرما، نیروهای وارده از طرف زمین و ناهمواری های زمین شود که در این راستا انتخاب کفشی با زیره ای از جنس پلی اورتان (پی یو) و رویه ای از جنس چرم طبیعی مناسب است.
۴) درنظر گرفتن بیماری هایی مثل دیابت ممکن است انتخابتان را محدود کند ولی در نهایت با آگاهی بر بیماری و شرایط حاکم بر شما، یک انتخاب صحیح انجام خواهید داد

 

کفش های ارگونومیک و فاکتورهای استاندارد آن

۵) در دوران بارداری کفش هایی پوشیده شوند که فشار زیادی بر پا و ناحیه پشت وارد نکند، مثل کفش های راحت و تختی که جنس و بافت نرمی دارند. معمولا در این دوران، بین نیم تا یک نمره، تغییر اندازه وجود خواهد داشت که با توجه به این تغییر باید کفشی مناسب انتخاب شود.
۶) اگر از کمردردهای مکرر رنج می برید، سعی کنید کفش های طبی به پا کنید زیرا این کمردردها گاهی از عواقب پوشیدن کفش های نامناسب و غیراستاندارد است.
۷) اگراضافه وزن دارید، پوشیدن کفش های تخت و راحت به شما توصیه می شود. راه رفتن با کفش های پاشنه بلند برای کسانی که اضافه وزن دارند باعث برهم خوردن تعادل می شود.
۸) خانم هایی که قدی متوسط یا کوتاه همراه با اندامی متوسط و چاق دارند، بهتر است از کفش های پاشنه داری استفاده کنند که پاشنه هایش ضخیم و بلند است. البته استفاده از کفش های پاشنه دار سوزنی برای این خانم ها مناسب نیست.
۹) بهترین کفش ها برای پیاده روی، کفش هایی هستند که به خوبی پاها را در برگیرند و هنگام پیاده روی به عنوان محافظی برای پا عمل کنند و همچنین انعطاف پذیر باشند به طوری که پا در آن خسته نشود.
کفش های پیاده روی باید بسیار سبک باشند به نحوی که اصلاً احساس نکنید کفشی به پا دارید.
۱۰) اگر به صورت حرفه ای و مداوم پیاده روی می کنید بهتر است کفش های ساقدار را انتخاب کنید که در پیاده روی های طولانی مدت به ساق پایتان آسیبی نرسد.
۱۱)کفش باید با فرم طبیعی پاهای شما مطابقت داشته باشد. در ضمن قوس کف پا نیز باید متناسب با قوس کفش باشد.
۱۲) تخت کفش باید محکم و قابل انعطاف باشد و سطح آجداری نیز داشته باشد.
۱۳)از پوشیدن کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی خودداری شود زیرا کفش های پاشنه بلند، لغزیدن و به زمین خوردن، درد کمر و پا و تغییر در فرم پا را بدنبال دارند. پاشنه کفش نباید از ۴ سانتیمتر بلندتر باشد. همچنین پاشنه های عریض تر نسبت به پاشنه های نوک تیز و باریک، مناسب تر هستند.
۱۴)هنگام پوشیدن کفش، پاشنه پاهای شما نباید درون کفش بلغزد.
۱۵) پوشیدن کفش های پنجه باریک، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و بد فرم می کند.
۱۶) کفش های تخت، لژدار و یا پاشنه کوتاه هم راحتترند و هم ایمن تر.
۱۷) عوارض پوشیدن کفش های تنگ شامل: پینه پا، میخچه، دردهای مفاصل، درد زانوها و پاشنه پا و خستگی زودرس است.
۱۸) پوشیدن کفش های گشاد منجر به تاول زدن پاها می شود و فرد در هنگام راه رفتن از تعادل کافی برخوردار نیست.
۱۹) کفشی انتخاب کنید که بتوانید سایز آن را اندکی تغییر دهید، یعنی کفش های بند دار یا سگک دار.
۲۰) آستر و پوشش درون کفش باید نرم، فاقد درز و هرگونه برآمدگی باشد.
۲۱) شما قادر هستید طبق فرمول زیر سایز کفش خود را به دست آورید. ابتدا باید طول پای خود را اندازه گیری کنید، از نوک بلندترین انگشت پا (به طور معمول شست پا) تا پشت پاشنه پا:سایز کفش= طول پا (سانتیمتر) + ۲ سانتیمتر
۲۲) در اثر پوشیدن کفش های تنگ، پا تحت فشار بوده و سیستم عصبی مختل می شود و در نتیجه قدرت تفکر و تصمیم گیری به حد بسیار پایینی کاهش می یابد.

 

علاوه بر فاکتورهای استاندارد مربوط به جنس و ساختمان کفش، فاکتورهای دیگری نیز به هنگام خرید کفش به همان اندازه اهمیت دارند. پنج توصیه برای خرید کفش شامل موارد زیر است:

ادامه دارد…

 

ویژگی های کفش ارگونومیک مناسب(بخش ۱)

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید