مقالات

ویژگی های مناسب برای کفش والیبال

اگر شما هم علاقه مند به ورزش والیبال هستید و قصد خرید کفش والیبال را دارید؛ برای تهیه این نوع کفش باید به چند نکته توجه کنید، ابتدا این که کفش والیبال باید چند ویژگی داشته باشد که مهم ترین آن ها مربوط به زیره کفش است که لازم است از جنس کرپ ساخته شده باشد. چرا که پرش جزو ارکان اصلی ورزش والیبال است.نکته دیگری که هنگام خرید کفش والیبال باید به آن دقت کنید، لژ آن است که باید در حدود پنج سانتی متر باشد.

حرکات این رشته ورزشی تقریبا همانند رشته بسکتبال است ولی ضخامت تخت کفش والیبال از کفش بسکتبال کوتاهتر و ساق این نوع کفش نیز کوتاه تر است.

چه چیزی است که یک کفش والیبال از کفش بسکتبال یا دیگر کفش ها اسپرت متفاوت می سازد؟

شاید کفش های والیبال بسیار شبیه به کفشهای بسکتبال ویا کفش های اسپرت باشند.اما در زیره یا کف کفش والیبال دنیای متفاوتی است.در حقیقت چییزی که یک کفش والیبال را ازدیگر کفش ها متفاوت می سازد،کف کفش یا زیره آن است.

کف کفش والیبال از یک صمغ لاستیکی تشکیل گردیده است.این لایه لاستیکی به گونه ای طراحی گردیده است که بهترین کشش را درکف زمین بازی داشته  و از سر خوردن نیزجلوگیری می نماید.این کشش کمک می کندتا این اطمینان را داشته باشید که جای پای سفت ومحکمی در اختیار داشته واحتمال صدمه به مچ پای شما نیز کاهش خواهد یافت.این نوع کفی کفش اثری از خود به جا نخواهد نمی گذارد وکمک به حفاظت از کفپوش سالن بازی نیز می نماید.

بخش بعدی کفش لایه میانی زیره کفش است که برای حفاظت از ناحیه جلوی پاهابین انگشتان وقوس پا  طراحی گردیده است.یک بازیکنان والیبال بیشتراوقات خود را روی این بخش از پاهایشان می گذرانند این حالت ایستادن به بازیکن اجازه حرکت سریع به جلو وبه همان خوبی به طرفین را می دهد.کفش های بسکتبال و اسپرت برای حرکت های رو به جلو طراحی شده اند.در حالی که یک کفش والیبال پایداری وثبات را درحرکات جانبی فراهم می آورد.این حرکات استرس وفشار زیادی را بر روی پاها ایجاد می کند.لایه میانی زیره کفش اکثر این ضربات را جذب می کند.به دلیل فشار ناشی از این استرس ها لایه میانی ضمن اینکه بایدخیلی قوی ومحکم باشد باید حالت انعطاف پذیری خود را نیز حفظ نماید.معمولا این حالت وخاصیت از نوعی ماده فوم مانند بدست می آید.

درانتهای پاشنه این فوم به وسیله ژل یا بالشتک بسته  به نوع کارخانه سازنده تقویت می گردد.جنس رویه کفش معمولا از نایلون ،چرم ویا پارچه های توری شکل سبک  بوده وبه گونه ای طراحی گردیده است باعث کاهش رطوبت وخنکی گشته وهوا بتواند در کفش جریان داشته باشد.

یک کفش والیبال تا چه مدت عمرمی کند؟

بر طبق یک شرایط نرمال (فقط استفاده در زمین بازی) اگر یک کفش والیبال به منظور بازی یا تمرین 4 تا 5 روز در هفته پوشیده شود انتظار می رود که یک فصل کامل را دوام بیاورد.در صورت استفاده های اتفاقی بیشتر کفش ها معمولا یک سال یا بیشتر را دوام می آورند.اغلب علائم معمول که نشانه  کاهش کارایی کفش می باشد این است که بخش اطراف ساق پا وقوزک ضعیف گردیده و در سراسر زمان بازی پاها را سفت یا محکم در بر نمی گیرد.زیره کفش نیز شروع به ازدست دادن کشش خود همزمان با طول عمر کفش می کند.

آیا می توان کفش والیبال را برای منظورهای دیگر پوشید؟

کفی لاستیکی کفش های والیبال واقعا نرم می باشد.پوشیدن کفش های والیبال روی سطوح ساینده مانند اسفالت وسطوح سیمانی باعث سایش بسیار سریع این لایه می گردد.تا انجایکه ممکن است قبل از پیاده روی روی سطوح ساینده باید کفش را از پاها بیرون آورد.

 

کفش های اسپرت (تنیس) چگونه با کفش های والیبال مقایسه می شوند؟

کفش های اسپرت ترکیبی از کفش های بسکتبال و والیبال می باشند.این کفش هابه مانندیک کفش همه منظوره برای ورزش های مانند بدمینتون ،اسکواش،هندبال ویا راکت بال می باشند.این ورزش ها نیاز به حمایت قوی در حرکات جانبی دارند اما زیادتحت تاثیر پرش های بلند نیستند.کفش های اسپرت معمول برای  مسابقات والیبال رقابتی توصیه نمی شوند.اما شایدآنها برای مسابقات تفریحی راحتر باشند.البته اضافه می کنیم بسیاری از مشتریان ما که ورزش های مانند بدمینتون،اسکواش،هندبال یا راکت بال بازی می کنند کفش های والیبال را ترجیح می دهندتا باعث تقویت حرکات جانبی گردد.

 

کفش های والیبال چقدر باید فیت باشند؟

کفش های والیبال باید بتوانند با پاهای شما حرکت کنند اما نباید قادر باشند در آنها حرکت کنند.کفش های والیبال باید به صورت چسبیده فیت باشند (اما نه خیلی سفت)وباید به اندازه عرض یک انگشت یا کمتر بین پنجه و نوک کفش فاصله باشد.

 

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید