سلامت پا, مقالات

علت خارش پا زمانی که کفش به پا داریم !

چرا وقتی کفش می پوشم خارش پا می گیرم؟ در این مقاله از شهپر می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

دکتر راچنا پاندا Dr.Rachna Panda

اغلب خارش پا نشانه وجود عفونت های قارچی است. رخ دادن عفونت های قارچی در  پاها و یا هر جای دیگر بدن بر اثر رطوبت می باشد. معمولاً اکثر مردم روزانه کفش به همراه جوراب را به مدت 12 ساعت یا حتی بیشتر می پوشند که در نتیجه پاها عرق می کنند و نمدار و مرطوب کی شوند. ممکن است روز بعد، فرد یک جفت جوراب تمیز بپوشد اما کفش ها همان کفش های قبلی هستند.

همین عوامل منجر به ایجاد قارچ و تکثیر آن ها می شود. بهداشت ضعیف و جورابهای نایلونی عوامل دیگری هستند که این مشکل را تشدید می کنند.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف تر مثل افراد مبتلا به دیابت یا HIV بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ های عفونتی هستند. خارش پاها همچنین می تواند ناشی از حساسیت ناشی از مواد موجود در کفش یا جوراب یا برخی از محصولات دیگر اتفاق بیفتد. حساسیت به این موارد ممکن است اگزاما را به وجود بیاورد که خارش پا را تشدید می کند.

خارش پا - کفش شهپر

پسوریازیس

پسوریازیس که بیماری پوستی خارش دار است که می تواند در هر نقطه از بدن از جمله پاها ایجاد شود. ممکن است فرد مبتلا به کرم قلاب ( انگل که از طریق کف پای برهنه وارد بدن می شود) یا هر انگل دیگری که ممکن است باعث ایجاد حساسیت و خارش پا شود. راه حل این مشکلات در بهبود بهداشت پاهای شما نهفته است. پاها را همواره باید تمیز و خشک نگه دارید. در حالت ایده آل باید از جوراب های تمیز استفاده کرد و کفش را چک کنید که نباید مرطوب باشد.

جوراب های نایلونی را باید با جوراب های نخی و پنبه ای جایگزین کنید. برای درمان کامل عفونت های قارچی می توانید از پماد های ضد قارچ به مدت چند هفته استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید