سلامت پا, مقالات

روش هایی برای رفع بوی بد پا:

آیا کفش یا صندل های مخصوص پیاده روی شما بوی آزاردهنده ای میدهند؟

بوی بد پا در نتیجه رشد باکتری های در فضای گرم و مرطوب ایجاد می شود. کفش ها عرق کرده دقیقا همان فضای مورد علاقه باکتری ها است در اینجا به برسی یک سری تکنیک ها برای جلو گیری از این اوضاع می پردازیم:

بشتربخوانید: آلرژی به کفش ، انواع آلرژی ها و درمان آن

کفش های خود را بشویید:

شستشو و خشک کردن کفش ها و کفی داخل آنها بسیار مفید است. هرچند مواد شوینده و آب گرم ممکن است به مرور به کفش شما آسیب برساند و ممکن است شما مجبور بشوید زود به زود کفش تان را عوض کنید. اما در این موارد می توانید کفش های تان را با ماشین لباس شویی بشوید، حتما آن را روی برنامه شستوشوی دستی یا شستشوی ملایم تنظیم کنید. حتما همه سعی کنید که آن ها را در فضای باز خشک کنید.

جوراب های ضد عرق بپوشید تا پاهای تان عرق نکند

پوشیدن جوراب های ضد عرق به جای جوراب های پارچه نخی باعث می شود پاهای شما عرق نکنند. جوراب های نخی عرق بیشتری را حفظ میکند  در نتیجه یک فضای مناسب برای رشد باکتری ها ایجاد می شود.

کفش های تان را بین فواصل پوشیدن خشک کنید

کفش های تان در داخل کیف و باشگاه یا کلا هیچ گونه فضای مرطوبی نگه ندارید چرا که کالا هرگونه فضای مرطوبی فضای مناسبی برای رشد میکروبها تلقی می شود.

جوراب های مسی مانع ایجاد میکروب های متعفن و بو دار در داخل کفش می شود. اگر شما کفش های تنگ که اصلا جایی برای تنفس پاهای ندارند می پوشیدن باید توجه کنید که با پوشیدن جوراب های بافته شده یا فیبر های فلزی مثل نقره یا مس از بوی بد جلوگیری کنید.

پودر درمانی مخصوص پا پودر درمانی مخصوص پا رطوبت داخل کفش را جذب میکند یک مقدار ازپودر مخصوص را در داخل کفش بریزید و البته این کار پیش از پوشیدن کفش انجام دهدید این کار باعث می شود فضای داخل کفش ها خشک شود و رشد باکتری ها متوقف می شود.

ضد عفونی کننده کفش و صندل استفاده کنید:

هنگامیکه شما صندل می پوشید دیگر نمی توانید جوراب های ضد عرق بپوشید و یا نمیتوانید از پودر های مخصوص استفاده کنید، یک راه حل ساده در مورد صندل ها وجود دارد آن استفاده از اسپری جلوگیری از بود بد است.

کفی های قابل شستشو استفاده کنید:

اگر متوجه شده ایدکه شما وقتی بدون جوراب کفش بپوشید، بوی بد پا هایتان بیشتر می شود. بهتر است که از کفی های قابل شستشو استفاده کنید این نوع کفی ها یک پنبه توری یک لاستیک لاتکس وجوود دارد، این نوع کفی ها جاذب خوب رطوبت محسوب می شوند بعد از هر سه تا شش بار پوشیدن نیز میتوانید این نوع کفی هارا بشویید تا همواره تمیز و مرتب باشند.

ضدعرق در داخل کفش هایتان قرار دهید:

این روش روشی است که دوندگان ماراتون از آن استفاده می کنند تا از تاول جلوگیری کنند. فضای کفش شما بیشتر به خاطر عرق کردن پای شما مرطوب می شود. اگر از عرق کردن پای خود جلوگیری کنید آنگاه فضای داخل  کفش شما خشک می ماند، در نتیجه باکتری ها هم نمی توانند رشد کنند، ابتدا قسمت حساسیت را انجام دهید، اگر مشکلی پیش نیامد میتوانید از این اسپری استفاده کنید.

از بو زدا روی پاهای تان بزنید:

از بو زدا (برطرف کننده بوی بد پا) روی پاهای تان استفاده کنید، البته این کار باعث هشک ماندن پای شما در درون کش نمی شود بلکه از رشد باکتری جلوگیری می کند.

کفش هایتان را در جای خشک و خنک نگهدارید حتی آنها را فریز کنید:

فضای سود از رشد باکتری ها متعفن و بد بود جلوگیری می کند. اگر کفش هایتان را در اتاقی سرد و خشک نگه داریند کنید نتیجه بسیار رضایت بخش خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید