مقالات

تصور دیگران از شما براساس نوع کفش‌!

نوع کفش استفاده شده توسط شما، ذهنیتی به طرف مقابل القاء خواهد کرد که حتی شاید بدون آنکه  متوجه باشد شما را در ضمیر ناخود آگاه خود با آن شخصیت تصور می کند.

تا به حال شنیده‌‌اید که بتوان از روی کفش شخصیت یک نفر را روانشناسی کرد؟ شاید کمی عجیب به‌نظر برسد یا حتی بعضی‌ها بگویند که این موضوع مثل طالع‌بینی چندان قابل اطمینان نیست اما چه این موضوع صحت داشته باشد و چه نداشته باشد ، انتخاب نوع کفش، ذهنیتی از شما به طرف مقابل القاء می کند که نا خود آگاه شما را با آن تیپ شخصیتی قضاوت می کند.
کریستین کراندال، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کانزاس، می‌گوید: «هیچ کسی شک ندارد که حالت چهره، سر و مدل موها می‌تواند خیلی چیزها درباره شخصیت فرد بگوید ولی درباره بعضی از انواع پوشاک مثل کفش‌ها نیز می‌توان چنین چیزی گفت.»

او می‌گوید، تحقیقات نشان می‌دهد کفش‌های شما هر طور که باشند، می‌توان با نگاه کردن به آنها راجع به شخصیت‌تان تا حدی قضاوت کرد.

روانشناسان دانشگاه کانزاس میگویند که مدل، قیمت، رنگ و شکل ظاهری کفش‌ها می‌تواند ویژگی‌های احساسی و شخصیتی افراد را نشان بدهد.

همین الان به کفش‌های خود نگاه کنید. چه کفشی به پا دارید؟ کفش‌های تمیز واکس خورده؟ کفش‌های پاشنه بلند؟ کفش‌های قشنگ ولی کمی فرسوده؟ هر کدام از این کفش ها ذهنیتی در دیگران درباره شخصیت شما ایجاد می کند ، پس توجه داشته باشید مبادا کفشی را انتخاب کنید که در شما شخصیتی را القاء کند که به آن علاقه ندارید.

کفش شما نشان‌دهنده روحیه شماست

در جریان تحقیقات در کانزاس، ۶۳ دانشجو به ۲۰۸ جفت کفش نگاه کردند و خصوصیات صاحب آنها را حدس زدند.
از شرکت‌کنندگان خواسته شد به کفش‌ها نگاه کنند و جنسیت، سن و موقعیت اجتماعی صاحب آنها را حدس بزنند. خصوصیات شخصیتی موردنظر عبارت بود از برون‌گرایی یا درون‌گرایی، محافظه‌کاری یا آزادی‌خواهی، ثبات احساسی، سازگاری و وجدان.از آنجایی که کفش‌ها مدل‌ها، برندها، ظاهر و کاربرد های متفاوتی دارند، می‌توانند حامل اطلاعاتی راجع به تفاوت‌های شخصی باشند. بعضی از این تفاوت‌ها بارز و مشخص هستند.

کراندال، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کانزاس، می‌گوید اینکه فردی کفش فانتزی بپوشد یا راحتی یا رسمی همه می‌توانند وجهی از شخصیت او را نشان دهند، او در تحقیقات خود گروهی را مامور کرد که با آزمون‌های شخصیت‌شناسی بررسی کنند هر مدل کفش چه ویژگی‌های شخصیتیای را نشان می‌دهد و بعد یافته‌ها را مورد آزمایش قرار داد، بعضی از آنها کاملا دقیق بودند و بعضی چندان دقیق نبودند.

کسانی که کفش آخرین مد روز را می پوشند …

کاملا مشخص است افرادی که از کفش مد روز استفاده می‌کنند، درآمد نسبتا بالایی دارند، به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند، تا حدودی مغرور هستند و خوب هم پول خرج می کنند؛ به‌طور کلی  این افراد خیلی دوست ندارند در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند، ولی نباید از حق گذشت که احساس وظیفه‌شناسی بالایی دارند.

کسی که کفش خیلی رسمی می پوشد…
کسانی که از کفش های رسمی استفاده می کنند حس خشک و جدی بودن را به طرف مقابل منتقل می کنند، معمولا طرف مقابل کمتر می تواند در برخوردهای اولیه با کسی که کفش بسیار رسمی دارد شوخی کند،  ناخود آگاه القاء می شود  این افراد بسیار بر روی عقیده خود پافشاری می کنند و کمتر می توان نظر آنها را تغییر داد.

کسانی که کفش شاد، رنگی و یا اسپورت می پوشند…

افرادی که از کفش‌های رنگارنگ استفاده می‌کنند یعنی کفش‌هایی با رنگ‌های روشن و متفاوت به ویژه اگر کفش کتانی و اسپورت هم باشد معمولا این تیپ شخصیتی را به دیگران القاء می کنند که کمتر از دیگران خودشان را گرفتار استرس و اضطراب می‌کنند. این رنگارنگ‌پوشی می گوید آنها برون‌گرا و بسیار فعالند و تمایل دارند با مدل و رنگ کفش‌هایشان پیامی را به دیگران منتقل کنند، البته لزوما این پیام حقیقت ندارد. محققان تاکید می‌کنند که کفش شاد و رنگارنگ الزاما باعث شادی افراد نمی‌شود اما می تواند آنها را شاد، سرزنده، پر تحرک و صمیمی نشان دهد.

کسانی که کفش های معمولی و ساده می پوشند

افرادی که از کفش‌های معمولی و نه چندان شیک استفاده می‌کنند،اینگونه به دیگران القاء می کنند که ویژگی شخصیتی متمایز یا دیدگاه خاصی ندارند، معمولا از گروه سیاسی خاصی طرفداری نمی‌کنند؛ آنها مانند پوشش خود، شخصیتی آرام و ساده دارند و سعی می‌کنند همه جا از خود شخصیت قابل‌قبولی ارائه دهند، معمولا وقتی کسی را با این نوع کفش می بینیم کمتر می توانیم تصور کنیم که شاید این افراد اهل پوشیدن کفش پاشنه بلند هم باشند.

کفش هایی که رنگهای تند و براق دارند

افرادی که در اجتماع و نه در محافل و مجالس از کفش های با رنگهای تند و براق استفاده می کنند به ویژه اگر این کفش ها پاشنه دار هم باشد حس لاقیدی و بی توجهی به هنجارهای اجتماعی را به دیگران منتقل می کنند.

کسانی که اغلب کفش های پاشنه بلند می پوشند…

این افراد می خواهند بگویند که از همه خونسرد تر هستند، اعتماد به نفس بالایی دارند و تمایلی ندارند که پر تحرک به نظر بیاییند.اگر پاشنه های کفش به شکل مبالغه آمیزی بلند بود شاید نشان دهنده ناراضی بودن فرد از  قد و اندام خود نیز باشد.

کسی که کفش قدیمی  می پوشد…

به نظر می رسد افرادی که معمولا کفش‌های کهنه و قدیمی می‌پوشند، بسیار برون‌گرا هستند و از ثبات شخصیتی بالایی برخوردارند. این افراد تا زمانی که کفش‌شان نیاز به تعمیر پیدا نکند آن را از پا بیرون نمی‌آورند. ما معمولا به وظیفه شناسی این افراد اعتماد می کنیم اما حس می کنیم که کمی سردمزاج‌ هستند؛این افراد تصور مقتصد بودن را نیز منتقل می کنند.

کسی که کفش های کهنه و مستعمل استفاده می کند…

کسی که از کفش های کهنه و مستعمل استفاده می کند ناخود آگاه حس ترحم دیگران را بر می انگیزد و نشان می دهد که از طبقه اجتماعی بالایی برخودار نیست..

کفش های کثیف و واکس نخورده..

این کفش ها شما را بی نظم و لاقید و بی تفاوت و حتی بی ادب معرفی می کند، توجه داشته باشید که هر کفشی که به پا کنید و هر چقدر که قیمت آن کفش بالا باشد اگر در نگاه اول کثیف و واکس نخورده باشد نمی تواند حس احترام و تشخص را القاء کند…

کسانی که چکمه های کوتاه می پوشند…
این چکمه ها گاهی می تواند حس خشونت طلبی را به طرف مقابل منتقل کند.

کسانی که بوتهای بلند تا زانو و بالاتر انتخاب می کنند..

این افراد خواسته یا ناخواسته حس تفاخر و خودنمایی را به طرف مقابل منتقل می کنند و به ویژه اگر این بوتها پاشنه بلند هم باشد به نظر می آید که صاحب آنها به دنبال دیده شدن و جلب توجه دیگران است.

کسانی که کفش ساقدار می پوشند …

افرادی که علاقه زیادی به پوشیدن کفش ساقدار دارند معمولا به نظر می رسد که روحیه سردی دارند و بیشتر درون‌گرا هستند و تمایل دارند از جامعه کناره‌گیری کنند و بیشتر منزوی باشند و حتی هیچ تلاشی نمی‌کنند که  روحیه وظیفه‌شناسی از خود بروز دهند.
به نظر می رسد ثبات عاطفی آنها کمتر است .

کسی که کفش با قیمت متوسط اما با ظاهر خوب می پوشد
افراد آزاداندیش که چندان خود را درگیر مقررات و چارچوب‌ها نمی‌کنند کفش با قیمت متوسط می‌پوشند و خیلی هم از آن مراقبت و نگهداری نمی‌کنند.

پوشیدن کفش های چند منظوره …
آدم‌های سازگار که خود را با هر موقعیتی تطبیق می‌دهند، کفشی می‌پوشند که بتوان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد و درواقع کفش‌های چندمنظوره می‌پوشند.

کفش نو می‌پوشند و مدام مراقب آن هستند…

کسانی که نگرانی از قضاوت دیگران‌ و روابط انسانی خود دارند، همیشه کفش نو و گران قیمت می‌پوشند و مدام در حال مراقبت از آن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید