مقالات

انتخاب کفش نامناسب و بروز بیماریهای مختلف (بخش1)

آیا تا به حال کفش هایتان باعث بروز بیماری شده اند؟

باید بدانید کفشهای شما ممکن است باعث بروز مشکلات و بیماری هایی شوند که همه آنها مربوط به پاهای شما نباشد.
شاید باورش سخت باشد اما روزگاری بود که انسان به سادگی بدون داشتن کفش ( پابرهنه ) بدون توجه به دمای زمین و یا خطرات آن راه می رفت ، اما امروزه کفش به یکی از مهمترین عناصر در تیپ و خوش پوشی بدل گشته و شاید شما نیز جزء افرادی باشید که بدون توجه به سلامت پاهایتان فقط شکل ظاهری آن برایتان مهم بوده و به راحتی از اولین فروشگاه پاپوش مورد نیاز خود را تهیه می کنید. در این مقاله با ما همراه باشید. (کفش شهپر)

وقتی به دنبال کفش مورد علاقه تان هستید شاید در فروشگاه های برند های معروف ساعت ها در بین شلوغی قدم بزنید و یا مسیر زیادی را طی کنید تا به فروشگاه برند محبوبتان برسید این در صورتیست که سلامت پا اولین چیزیست که در خرید کفش باید مورد توجه قرار گیرد ، کفش نامناسب می تواند سبب بروز بیماری های بسیاری گردد که در کوتاه مدت و یا دراز مدت روی نقاط مختلف بدن ما تاثیر می گذارد .

Michael Ratcliffe یکی از متخصصین حوزه ی کفش می گوید برای محافظت از پا هر پاپوش باید دارای سه خصوصیت بارز باشد تا ما قادر باشیم بدون اینکه سلامتمان به خطر بیوفتد هر کجا که می خوایم برویم و مدت زمان زیادی پیاده روی کنیم .

پاپوش مناسب باید طوری طراحی شود که بر سلامت ما تاثیری نداشته باشد. کفش های نا مناسب و ناسازگار با اناتومی بدن می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدن وارد کند . کفش های پاشنه بلند ، کفی های ضعیف و نامناسب و همچنین کفش هایی که تسمه ی نگه دارنده درست ندارند ( فاقد سیستم قفل شدن در پا مانند بند یا سگک و کش ) باعث اختلال در راه رفتن و عدم تعادل می شوند همچنین تنگی کفش و یا مورد فشار قرار گفتن پا در قسمتی از کفش می تواند باعث پارستزی یا بی حسی موضعی گردد. استفاده از کفش نامناسب می تواند مشکلات کوتاه مدت و درد های کوتاه مدت را به بیماری هایی طولانی بدل کرده و تمایل شما به راه رفتن و یا ایستادن را به مخاطره انداخته حتی مشکلاتی در شغل و زندگی تان ایجاد کند.

کفش - کفش طبی - مشکلات کفش نامناسب - کفش

مشکلات کوتاه مدت پوشیدن کفش نامناسب

کفشهای نامناسب می توانند بلافاصله به پاهایتان آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات و بیماری هایی هر چند کوچک گرددند
در ذیل به برخی از مشکلات شایع کوتاه مدت اشاره خواهیم کرد.

میخچه

میخچه یک قسمت سخت شده ی پوست مرده است که در نقاط برجسته استخوان مانند مفصل ها اتفاق می افتد. میخچه اغلب ناشی از فشار طولانی در ناحیه خاص از پا اتفاق می افتد و دلیل آن استفاده نکردن از کفشهای مناسب ( کفش طبی ) است.

میخچه معمولا در نقاط پراکنده از پا اتفاق می افتد و در مواردی بسیار دردناک است ، میخچه می تواند سخت و یا نرم باشد ، میخچه هایی که در نواحی مرطوب پا رخ میدهد معمولان نرم هستند . و همچنین می تواند حاوی رگ های خونی و یا رشته های عصبی باشد. میخچه در طولانی مدت ممکن است به بافت های پا متصل شده و باعث مشکلات فراوانی گردد .

میخچه در کفشهایی که بیش از حد نرم هستند و یا کفشهایی که به یک نقطه از پای شما فشار وارد می کنند شایع است .

مشکلات ناخن 

مشکلات ناخن و قارچی در انگلستان بسیار رایج هستند، که تقریبا ۱۶٪ از همه اروپایی ها از برخی از انواع عفونت ناخن رنج می برند. این عفونت ها  زمانی ایجاد می شود که دو طرف ناخن پوست را سوراخ می کنند و می تواند دردناک باشد.

کفش و جوراب بیش از حد تنگ که به ناخن ها فشار می آورند می توانند باعث فرو رفتن ناخن در پوست شوند علاوه براین نادرست گرفتن ناخن ها ( منحنی نگرفتن ) می تواند انگشتان پا را در معرض عفونت های ناشی از ناخن قرار دهد.

عفونت قارچی ناخن می تواندبسیار ناخوشایند باشد و سبب ایجاد تغییر رنگ و شکنندگی ناخن شود و می تواند در دراز مدت با گسترش عفونت منجر به عوارض بیشتری شود.

کفش تنگ می تواند ناخن را به قسمتی پایین تر از محل رویش عقب رانده و باعث شود ناخن از قسمت پایین تر رشد کرده و بطور کلی باعث بوجود آمدن زخم های بسیار دردناک گردد.

اجتناب از پوشیدن جوراب و کفشهای تنگ،و استفاده کردن از کفش طبی ، می تواند به جلوگیری از عفونت قارچی ناخن کمک کند.

 

کفش - کفش طبی - مشکلات کفش نامناسب - کفش

قارچ پا

قارچ پا توسط گونه از از قارچ ها به نام درماتوفیت ایجاد می شود درماتوفیت یکی از گونه های قارچ می باشد که در پوست زندگی می کند . این قارچ باعث خارش شدید پا و پوسته پوسته شدن پوست شده و بسیار مسری می باشد.

مطالب خواندنی : چگونگی آبگریز کردن کفش چرم طبیعی !

این بیماری با عرق کردن پا گسترش یافته و بویژه در بین انگشتان پا و فضاهای بسته ( بخصوص در پوشیدن طولانی مدت کفشهای تنگ و غیر طبی ) و همچنین قوس داخلی پا نمایان می شود.

بهداشت خوب پا و استفاده از کرم ضد قارچ همچنین استفاده از کفش طبی که گردش هوای خوبی دارند از درمان های این بیماری ست ،همچنین  مهم است که این بیماری را قبل از گسترش آن به انگشتان دست، درمان کنید.

در این نوشته به بیماری ها و مشکلات کوتاه مدت عدم استفاده از کفش های طبی پرداختیم در نوشته ی بعدی به عوارض بلند مدت استفاده از کفشهای نامناسب خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید