مقالات

انتخاب کفش نامناسب و بروز بیماریهای مختلف (بخش2)

اشتباه کردن در انتخاب کفش‌ها موجب واردآمدن آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به بدن شما می‌شود. آسیب‌هایی که صرفا به پاهای شما محدود نمی‌شود. چرا که می‌بایست مراقب چشم‌های‌تان نیز باشید.

مشکلات کف پا

انتخاب اشتباه کفش در طولانی مدت باعث میشود پاهای شما از حالت عادی خارج شده و باعث بوجود آمدن مشکلاتی در کف پای شما می شود به عنوان مثال استفاده از کفش هایی که فشار زیادی به کف پای شما وارد می کنند باعث می شوند گودی کف پای شما از حالت عادی خارج شده و قوس بیشتری به خود گیرد

قوس کشیده شده

کفش نامناسب و قوس کشده پا

در پی بروز اشتباه در انتخاب درست کفش‌ها، جفت پاهای شما از حالت طبیعی خارج می‌شوند و قوس موجود در پنجه پاها کشیده شده و از بین می‌رود. در اصل اصطلاح (قوس کشیده شده) برای توصیف نمونه‌ای از پاهای صاف به کار گرفته می‌شود. اتفاقی که پیامد فشار تخت بر روی زمین است.

این حالت زمانی پیش می‌آید که در تاندون آشیل و همچنین ماهیچه پشت پا در هنگام قدم زدن و گام برداشتن گرفتگی ایجاد می‌شود. علاوه بر این موجب کشیدگی و خستگی در رباطی که وظیفه حمایت از قوسی با نام (the spring ligament) را بر عهده دارد و نوار کف پا و تاندون ماهیچه‌ای به نام (Tıbıalıs Posterıor)  که این هم به قوس کف پا کمک می‌کند، می‌شود. کشیدگی طولانی این ساختار متشکل از بافت نرم ممکن است منجر به آسیب و پایین آمدن قوس و در نهایت بروز درد در قوس و پاشنه پا شود.

توجه داشته باشید که کفش‌های بدون پاشنه به کسانی که از گرفتگی در ماهیچه ساق پا و تاندون ماهیچه رنج می‌برند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

درد پشت

در نظر داشته باشید که میزان بالقوه‌ای از مشکلات ممکن است در صورت پوشیدن کفش‌ نامناسب به ویژه کفش بدون پاشنه در یک مدت‌زمان طولانی، پدیدار شوند. مشکلاتی که می‌توانند کمر شما را نشانه بگیرند.
فعالیت عضله ستون فقرات می‌تواند تشدید شود. فعالیت بیش از حد همراه با سخت شدن احتمالی، منتج به تغییرات کیفی می‌شود. همچنین ممکن است متراکم شدن دیسک واقع در بین مهره‌های ستون فقرات (به عنوان پیامد استفاده از کفش ضعیف) منتهی به کمردرد شود.

اگر استفاده از کفش سبک برای شما امکان‌پذیر باشد و یا از کفشی استفاده می‌کنید که از پاشنه‌ بلند برخوردار است، مطمئن شوید که به خوبی طراحی و ساخته شده و همچنین برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نمی‌شود.

درد مفصل

کفش نامناسب و درد زانو  کفش نامناسب و درد مفاصل

تنگی بیش از اندازه به عنوان نتیجه استفاده از کفش‌هایی که حمایت شایسته را از پاها نمی‌کنند، در نهایت باعث بروز انواع مشکلات مفصلی مانند آرتروز و همچنین درد زانو بخصوص در مورد کفش‌های پاشنه بلند می‌گردد.

در این حالت به هنگام گام برداشتن و ضربه زدن پاشنه کفش به زمین، زانوها برای جایگزینی بیشتر به منظور کاهش شوک وارده به پاها، تحت فشار قرار می‌گیرند. همچنین عضله‌های جلوی ران باید سخت‌تر کار کنند تا به شما به هنگام گام برداشتن و قدم زدن اجازه دهد فشار بیشتری رو به جلو وارد کنید.

علاوه بر اینها کفش‌های تنگ موجب بروز ناهنجاری‌هایی نظیر پینه و گسترش لب استخوانی در اطراف مفصل پای بزرگ‌تر می‌گردد. همچنین اخیرا نتیجه‌گیری شده است که سلامت فرآیند تنفس و تارهای صوتی می‌تواند تحت تاثیر انتخاب کفش‌ها قرار گیرند. هلن سول یکی از مدرسان صدا و ارتباطات به کمیته پارلمانی اعلام کرده است مه به پا کردن کفش پاشنه‌دار در طول تمام روز می‌تواند منجر به تنفس سریع‌تر و کم‌عمق و نهایتا صدمه زدن به تارهای صوتی می‌شود.

مراحل پیشگیری

پاسخ به پرسش‌هایی در باب روش‌های جلوگیری از چنین مشکلاتی در کوتاه‌مدت و درازمدت، خوشبختانه بسیار ساده است. تنها کافی است به هنگام انتخاب و خرید کفش‌های‌تان دقت لازم را به خرج داده و اینکه اغلب تمایل دارید چه دسته از کفش‌ها را انتخاب نمایید.

برخی از شاخص‌هایی که به هنگام انتخاب کفش‌های‌تان به منظور مراقبت از پاهای‌تان باید مدنظر قرار دهید عبارتند از

مطمئن شوید که به اندازه کافی فضا در جلوی کفش‌تان (جعبه پنجه) وجود دارد تا بتوانید انگشتان خود را بتوانید آزادانه بجرخانید. توجه داشته باشید که اگر کفش‌تان در این قسمت از فضای کافی برخوردار نباشد، پاهای شما در معرض خطر ضایعات فشزده و بی‌حسی قرار می‌گیرد.

در حالت ایده آل کفش شما می‌بایست به نوع خاصی از تسمه مجهز باشد که به شما این امکان را بدهد که کفش خود را در صورت لزوم تنظیم کنید. دقت کنید که برای کفش ها باید شیب پاشنه ای (حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی متر به بالا)را در نظر بگیرید، تمهیدی که برای ثبات و همچنین جبران هر گونه تنگی که ممکن است در تاندون آشیل داشته باشید، می‌بایست لحاظ کرد. علاوه بر این قسمت بالای کفش باید از مواد طبیعی به منظور انعطاف پذیری، دوام و آسایش کلی و فراگیر ساخته شده باشد.

صفحه کفی درون کفش عنصری ضروری برای راحتی و کاهش شوک‌های وارده به پا هنگام گام برداشتن و فرودآمدن پا بر روی پاشنه محسوب می‌شود.

کفش‌هایی را انتخاب کنید که در میانه کف و تخت زیرین (بین پنجه و پاشنه پا) از استحکام و استواری لازم برخوردار باشد. بنابراین کفش مانند دستمال ظرف‌شویی خم نمی‌شود.

اگر که می‌خواهید از کفش‌های خود در درازمدت استفاده کنید بهتر است که انتخاب خود را به سمت کفش‌های تخصصی و استاندارد تغییر دهید. به عنوان مثال این ایده برای مسافران در حال سفر به مرکز شهر بسیار محبوب و مطلوب است که کفش‌های تمرین و کارآموزی خود را برای قدم‌زدن در معابر شهر به پا کنند، سپس وقتی به محل کار خود وارد می‌شوند از کفش‌های مناسب برای محیط کاری خود استفاده نمایند.

به طور قطع در نظر من این یک ایده خوب است که به هنگامی که در دفتر کارتان حضور دارید و به طور مداوم در فواصل نسبتا طولانی در رفت‌و آمد هستید، از کفش‌های مناسب و ویژه بهره بگیرید. در غیر این صورت اگر شما در محیط کاری‌تان از کفش‌های مناسب استفاده نکنید، در فواصل زمانی کوتاه و درازمدت برای پاهای شما مشکلات عدیده‌ای پدید خواهد آمد. لازم به ذکر است که اگر شما برای زمانی نسبتا طولانی مثلا یک سال، کفش‌های پاشنه بلند پوشیده باشید، برای ایجاد تغییر و به پا کردن کفش‌های پاشنه کوتاه می‌بایست مراقبت ویژه‌ای را لحاظ کنید.

مطالب خواندنی : انتخاب کفش نامناسب و بروز بیماریهای مختلف (بخش۱)

در صورت رعایت این نکات، پوشیدن کفش‌های مناسب و استاندارد نه تنها به سلامت پاهای‌تان کمک می‌کند که حتی شما ترغیب خواهید شد که مسیرهای به نسبت طولانی‌تر را نیز به مراتب بیشتر از زمان‌های گذشته پیاده گام برداشته و طی کنید. این فرآیند بی‌تردید به تغییر سبک زندگی‌تان به سمت یک زندگی سالم‌تر منجر خواهد شد.

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید