مقالات

ویژگی های کفش مناسب برای سالمندان

کفش مناسب و رعایت ویژکی های آن در انتخاب , یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب‌های ناشی از انتخاب کفش های غیر استاندارد برای سالمندان است.کفش های پارچه ای میتواند جزو اولین انتخاب های سالمندان برای پیاده روی باشد زیرا که این نوع کفش ها راحت و سبک میباشد و استفاده از آنها برای سالمندان ساده است. اما انتخاب کفش نامناسب میتواند صدمات زیادی را به سالمندان و افراد پیر بزند . (کفش شهپر)

کفش های پارچه ای را میتوان به صندل . دمپایی و کفش هایی با رویه پارچه ای تقسیم کرد .

دمپایی، صندل و کفش‌های پارچه‌ای سبک معمولاً جزو نخستین انتخاب‌های سالمندان برای پیاده‌روی است اما متأسفانه بیشتر این کفش‌ها دارای اندازه و طراحی نامناسب هستند، به طوری که زیر لغزنده و پاشنه‌های نرم این قبیل کفش‌ها به ناپایداری پا منجر شده و احتمال زمین خوردن سالمندان را افزایش می‌دهند.

تعدادی از سالمندان تنها به دلیل انتخاب کفش نامناسب و پوشیدن کفش‌های بی‌ثبات و لغزان دچار زمین خوردگی می‌شوند بعضی از کفش های ورزشی نیز با وجود ظاهری زیبا و قیمت گران به دلیل داشتن کف اغزنده و صاف ریسک زمین خوردگی و آسیب دیدن در سالمندان را افزایش میدهد که گاهی اوقات میتواند جبران ناپذیر باشد اما پیشگیری و جلوگیری از این صمات می‌تواند به سادگی انتخاب کفش مناسب و تعویض کفش آنها باشد. همچنین قدم زدن با پای برهنه یا با جوراب در حیاط منزل افزایش ریسک زمین خوردن را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین بهتر است سالمندان از راه رفتن با پای برهنه روی سطوح سرامیکی یا پارکت اجتناب کنند.

مطالب خواندنی : تاثیری که کفش ها بر راه رفتن می گذارند

انتخاب کفش های با کفی های ضخیم نیز میتواند مضر باشد این نوع کفش ها به دلیل کفی و زیره ضخیم به لبه های مختلف مانند لبه فزش , پله , در و غیره گیر میکنند و باعث زمین خوردن فرد میشوند و نباید از کفی های ضخیم و صاف برای سالمندان استفاده کرد.

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

نکاتی در انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

کف کفش از جنسی ساخته شده باشد که لغزنده نبوده و در عین حال سبک و قابل انعطاف باشد و همچنین ضخامت زیادی هم نداشته باشد

انتخاب کفش با اندازه مناسب . نه کوچک نه بزرگ

توجه به طول , پهنا و عمق کفش . چرا که با شل شدن تاندون‌ها و ضعف عضلات در سالمندی، ممکن است پا پهن‌تر شده یا به دلیل تورم پا که ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای قلبی – عروقی است با افزایش ضخامت پا روبه‌رو شویم.

همچنین در هنگام خرید باید سایز پای افراد سالمند را اندازه بگیرید به دلیل بیماری های پا و …..

توجه به پاشنه کفش در افراد سالمند . پاشنه کفش باید کوتاه بوده و علاوه بر این پاشنه‌ها پهن و لبه‌های آن هم به‌صورت گرد و مدور باشد.

انتخاب کفش های بندی و نوار چسبی و یا سگک دار بوده تا قابلیت تنظیم اندازه و محکم کردن را داشته باشد به دلیل تغییر سایز پا در طول روز در در سالمندان بیشتر دیده میشود.

دقت در بستن و محکم کردن بندهای کفش قبل از راه رفتن و استفاده نکردن از پاشنه کفش‌های بلند می‌تواند از زمین خوردن هنگام راه رفتن یا هنگام پوشیدن و یا بیرون آوردن کفش جلوگیری کند.

توصیه های متخصصان برای انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

در کنار موارد کلی در مورد کفش سالمند، برخی نکات نیز بهتر است رعایت شود به عنوان مثال با افزایش سن افراد، لایه یا پد زیرین کف پا و به دنبال آن خواص بالشتکی کف پا از بین می‌رود لذا به دلیل کاهش خاصیت ضربه‌پذیری پا، استفاده از کفش‌هایی با خاصیت ضربه‌پذیری بهتر توصیه می‌شود. همچنین در صورت تغییر شکل واضح در پا و انگشتان نظیر انگشت چکشی یا انحراف شست یا همراهی با بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت بهتر است با پزشک متخصص در مورد کفش مناسب مشورت شود.

با بالا رفتن سن به دلیل کشیدگی عضلات و تاندون‌های پا، و آتروفی شدن چربی و کاهش پوست کف پا .پوشیدن برخی کفش‌ها با ویژگی‌های خاص به سالمندان توصیه می‌شود.بهترین کفش با کفه‌ی نرم مثل کفش‌های ورزشی توصیه می‌شود.

در هنگام پیاده روی خصوصا در سالمندان باید از کفش‌هایی استفاده شود که نیروهای وارد شده از زمین را جذب کند، افزود: باید به قوس کف پا توجه شود، زیرا در سالمندان پوست نازک شده و تحلیل می‌رود و باید کفش‌هایی را انتخاب کنند که این قوس را پر کند.

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

بیماری های پا یکی از مشکلات سالمندان است که اغلب پزشکان کمتر به آن توجه می کنند.

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

انتخاب کفش مناسب برای سالمندان

تحقیقات نشان داده اند که اغلب افراد مسن علاقه ای به استفاده از کفش ندارند و دمپایی را ترجیح می دهند. افتادن (falling) به علت اختلال در راه رفتن به دلایل مختلف از جمله اختلال در بینایی و تعادل، درد، عوارض دارویی و بیماری های زمینه ای یکی از معضلات مهم در سالمندان است که می تواند منجر به عوارض مختلف و حتی مرگ شود.
با توجه به نقش کفش مناسب در برقراری هر چه بیشتر تعادل، کاهش درد و دفرمیتی ها و کمک به راه رفتن، اهمیت آن در افراد مسن بیشتر نمایان می گردد به خصوص اگر بیمار در زمینه مشکلاتی همچون بیماریهای روماتیسمی دچار دفرمیتی، اختلال حسی و حرکتی به جهت نوروپاتی، تورم و درد شده باشد. بهترین نوع کفش در سالمندان، کفش های مخصوص پیاده روی (walking shoes) به خصوص انواعی که با چسب قابل تنظیم هستند و پوشیدن و درآورنشان راحتتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید