مقالات

استاندارد های ایمنی کفش

استاندارد های کفش

اگر در فکر خريد کفش ايمني هستيد و سوالاتي در مورد استاندارد های ایمنی کفش داريد اين مقاله را از دست ندهيد. در مطالب متعددي تعدادي از اين کدها و علايم مختلف مربوط به کفش ايمني را حتما مشاهده کرده ايد؛ اما کاربرد آنها را نمي دانيد.

انتخاب کفش ايمني مناسب براي محيط کار شما يک امر حياتي است و کد کفش هاي ايمني به شما مشخصات و ويژگي هاي مهم کفش ایمنی را بازگو می کند.

مهم اين است که از همه ويژگي هاي کفش کار خود مطلع باشيد تا اطمينان حاصل کنيد که کفش مورد استفاده شما براي محيط و شرايط کاري شما مناسب است. اما، آيا مي دانيد کدها و علايم ثبت شده روي کفش ايمني چه مي گويند؟

معمولا کفش هاي ايمني را براساس استانداردهاي اروپايي تست مي کنند. که سازمان استاندارد ايران نيز طبق اين استانداردها به کفشهاي ايمني ايراني، نشان استاندارد مي دهد.

استاندارد های ایمنی کفش:

در این مقاله، شماره استاندارد EN 20345 : 2011 اروپايي که معادل استاندارد 1136 استاندارد ايران مي باشد توضيح داده شده است:

ممکن است قبلا استانداردهاي EN ISO در ديگر کفش های ایمنی مشاهده کرده باشيد.

کفش هاي طراحي شده قبل از سال 2004 و همچنان توليد شده تا سال 2004 مطابق با استاندارد EN ISO 20345: 2004 مي باشد ولي بعد از ويرايش در سال 2011 مطابق استاندارد EN 20345 : 2011 تولید شده اند.

SB: مخفف Safety Basic که پايه استاندارد کفش ايمني محسوب می گردد. کفش ايمني SB بايد داراي يک سرپنجه فلزي باشد با مقاومت ضربه پذيري 200 ژول.

S1: دارا بودن خصوصيات SB و داشتن خاصيت آنتي استاتيک، جذب انرژي در ناحيه پاشنه و مقاومت به نفت کوره و مازوت و مواد روغني.

S2: دارا بودن خوصصيات S1 و مقاومت رويه کفش ایمنی در برابر آب.

S3: دارا بودن خصوصيات S2 و مقاومت به نفوذ اجسام تيز و برنده به کف پا مانند براده و ….

S4: خصوصيات آنتي استاتيک، جذب انرژي در ناحيه پاشنه کفش، مقاومت به نفت کوره،مازوت و مواد روغني، سرپنجه مقاوم به 200 ژول ضربه پذيري و کاملا ضد آب.

S5: خصوصيات S4 و مقاومت کفش ایمنی به نفوذ اجسام تيز و برنده به کف پا.

بیشتر بخوانید: محافظت از پا، کفش ایمنی

علايم کفش ايمني در برابر لغزش:

تست لغزش کفش هاي ايمني در سه طبقه، دسته بندي مي شوند.

SRA: تست لغزش کفش بر روي يک کاشي سراميکي مرطوب با محلول صابون رقيق شده مانند سولوريد سولفات سديم.

SRB: تست لغزش زيره کفش بر روي فولاد با گليسرول.

SRC: کفش ایمنی که بتواند از هر دو آزمون بالا قبول شود، از این نوع علامت برخوردار است.

https://euromodels.ch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید