مقالات

آیا سلامت پا برای شما اهمیت دارد؟(بخش اول)

سلامت پا باید مانند سلامت پوست و صورت برایمان اهمیت داشته باشید. پاهایمان در طول روز وزن زیادی را تحمل میکنند و همیشه در حال کار هستن بنابراین باید از بهداشت و سلامت آنها مطمن باشیم و از آن مراقبت  کنیم. (کفش شهپر)

اگر قصد سفر دارید و پیاده روی زیاد می کنید، به کفش مخصوص پیاده روی یا پوتین نیاز دارید. توصیه می شود برای حفظ سلامت پا در سفر دو جفت کفش پیاده روی همراه داشته باشید تا بتوانید هر چند ساعت یک بار آن ها را عوض نمایید؛ درست مانند سربازانی که در ارتش از آن ها می خواهند هر روز پوتین های خود را تعویض نمایند.

از پاهای خود انتظارات زیادی داریم از راه رفتن تا دویدن و حتی یک نشستن بدون دغدغه… پس باید مراقب سلامت پاهایمان هم باشیم.

با تحمل وزن زیاد بدن مان، پاهای دردناک ما در طی روز بیش از سایر قسمت های بدن آسیب می بینند. بنابراین تنها کافی نیست که گاه گاهی به زیبایی و بهداشت پا توجه داشته باشیم. مراقبت روزانه از پا باید همان گونه که به چهره و سایر قسمت های بدن می پردازیم بخشی از دغدغه های ما باشد.

 

سلامت پا

 

با توجه به این موضوع، تهیه ی پاپوش مناسب اهمیت بسیار دارد. همان گونه که ما به لباس اهمیت می دهیم به کفش نیز باید توجه داشته باشیم. کفش های نامناسب علت اصلی درد پا هستند. البته بسیاری از افراد به دنبال مد بوده، به راحتی کفش اهمیت نمی دهند.

آیا شما جزو افرادی هستید که پیروی از مد را به راحتی کفش ترجیج می دهید؟

پس بدانید که کفش اگر راحت و مناسب نباشد پیامدهایی برای پاهای تان دارد.

وقتی برای خریدن کفش می روید باید در لحظه ای که آن ها را می پوشید به پای تان راحت باشد. تصور نکنید که بعداً پس از چند بار پوشیدن بهتر می شود. اگر کفش در لحظه ی امتحان کردن برای پای تان اندازه و راحت بود، فوراً آن را انتخاب کنید و به سراغ کفش دیگری نروید.

در حقیقت کفش ناراحت و نامناسب می تواند اندام شما را از جلوه بیاندازد. چون پاهای شما تمام وزن بدن تان را تحمل می کنند. وقتی آن ها در عذاب باشند راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن شما به گونه ای دیگر خواهد بود. علاوه بر آن، این وضع نامطلوب باعث پشت درد و گردن درد شما می شود.

وقتی به فکر کفش مناسب و راحت برای خود هستید، طبیعی است که به دنبال کفشی راحت، تخت، دمپایی، کتانی و کفش ورزشی بگردید. آخرین انتخاب شخص می تواند علاوه بر کفش های ذکر شده، داشتن یک جفت کفش بندی یا کفش پاشنه بلند باشد.

بانوان باردار حتماً باید کفش تخت یا کفش های پاشنه پهن با ارتفاع کمتر از ۵ سانتی متر بپوشند. اولین کاری که بعد از چند ساعت کار در اداره انجام می دهیم در آوردن کفش پاشنه بلند از پا و کشیدن نفس راحت است.

چند نفر از ما پوشیدن کفش پاشنه بلند را فقط محدود به موقعیت های خاص می کنیم فقط به این دلیل که نمی توانیم درد و ورم های پا را تحمل کنیم؟
نکته ی جالب این که بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که کفش های تخت و بی پاشنه نیز به اندازه ی کفش های پاشنه بلند برای سلامت پا مضرند. بعضی از آن ها می گویند کمی پاشنه می تواند سلامت پا را تضمین کند. این مطلب برخلاف چیزی است که ما قبلاً شنیده ایم که چگونه کفش های پاشنه بلند در طول زمان باعث تغییر شکل پاها، میخچه و آسیب به تاندون های پا می شوند. بنابراین آیا این خبر خوبی است برای زنانی که بدون کفش های پاشنه چند سانتی حاضر به ترک خانه نیستند؟

ظاهراً راه رفتن با کفش های راحتی که به کفش های باله معروفند و دمپایی های انگشتی باعث صدمه های زیادی به پاها می شوند، از جمله: درد پا، برآمدگی هایی در کف پا (پینه)، دردهایی در ساق پا، پشت درد و حتی درد مفاصل. یکی از جراحان ارتوپدی (دکتر اونیل) عقیده دارد که در سه چهار سال اخیر مشکلات بسیاری در نتیجه ی پوشیدن کفش های تخت مانند کفش های بالرین و کفش های لاانگشتی برای سلامت پای خانم ها ایجاد شده است.

 

مطالب خواندنی : رفع خستگی‌های شغلی با تغییر گوه پاشنه در کفش ها

آیا کفش های صاف و بدون پاشنه به بدی کفش های پاشنه بلند هستند؟

 

کفش های صاف و بدون پاشنه

 

دکتر «مایک اونیل» جراح و متخصص «ارتوپدی» معتقد است که هم کفش تخت و هم کفش های پاشنه بلند اگر به مدت طولانی پوشیده شوند می توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. او می گوید پاها برای پوشیدن چنین کفش هایی طراحی نشده اند. اندازه ی پاشنه ی ایده آل در حدود ۵/۲ تا ۳ سانتی متر است.

کفش های تخت و صاف را می توان ۲ روز در هفته پوشید اما مشکل این جاست که بسیاری از افراد ماه ها پی در پی از آن ها استفاده می کنند. این مشکلات به خصوص در تابستان که مردم بیشتر از کفش های راحتی و صندل استفاده می کنند پدید می آید.

ادامه دارد..

 

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید