مقالات

آیا سلامت پا برای شما اهمیت دارد؟(بخش دوم)

مواردی در افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله دیده می شود که در تعطیلات با صندل یا کفش های بندی و راحتی به استخر یا پیاده روی می روند و بعد با پشت درد و کمر درد از تعطیلات برمی گردند.

کفش های تخت باعث می شوند افراد به جای راه رفتن پاهای خود را روی زمین کشیده و لخ لخ کنند که باعث به هم خوردن حالت بدن می شود. علاوه بر این، کفش های بی بند، پا را به طرف جلو لغزانده و باعث می شود شخص به جای بلند کردن پاها و درست راه رفتن با تنبلی پای خود را روی زمین بکشد.

 

صندل یا کفش های بندی

 

صندل یا کفش های بندی

در ضمن کفش های تخت باعث می شوند که پا به طرف داخل چرخیده و باعث کشیدگی رباط ها و تاندون ها شوند. کشیده شدن رباط ها، انگشت های پا را از تناسب نسبت به قسمت های دیگر پا خارج می کند و باعث دردهای شدید می شود. این کشش رباط ها و تاندون ها، برآمدگی و برجستگی هایی در قسمت داخلی، به خصوص در انتهای انگشت بزرگ پا به وجود می آورند.

وقتی پاها به طرف داخل می چرخند، زانوها را نیز همراه با خود به طرف داخل منحرف می کنند و چون این عمل با زاویه ای نامناسب انجام شده است، باعث التهاب استخوان کشگک زانو، درد شدید و در موارد شدیدتر منجر به التهاب مفاصل زانو می گردد.

تعداد زیادی از ورزش کاران این نوع درد زانو را تجربه کرده اند. دکتر اونیل اعتقاد دارد که این نوع درد زانو در جوانان غیر ورزش کار نیز در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی دیده می شود.

 

مطالب خواندنی : آیا سلامت پا برای شما اهمیت دارد؟(بخش اول)

 

به طور خلاصه باید اندازه پاشنه ی کفش را تغییر داد. پاشنه های ۵/۲ تا ۳ سانتی برای پوشیدن روزانه و سلامت پا مناسب هستند.

در ضمن مدل کفش تان را نیز تغییر دهید: به طور دایم از دمپایی، صندل و کفش های تخت استفاده نکنید. در خانه گاهی پا برهنه راه بروید تا به پاهای تان استراحت داده و آن ها را از قید هر کفشی آزاد کنید. برای رفتن به محل کار می توانید از کفش های ورزشی استفاده کنید.
با پیاده روی های دردناک هنگام بالا رفتن از تپه یا دویدن در سطح صاف، اگر کفش شما ساق محافظ نداشته باشد ممکن است مشکلاتی برای پاهای شما به وجود آید و دردهایی در ساق پا احساس شود.

دکتر اونیل می گوید نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند. شاید چون در حالت رشد هستند احساس ناراحتی نکنند ولی با پوشیدن کفش های نامناسب این ناراحتی ها برای سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی آن ها جمع می شود. حتی ممکن است در سن ۳۵ سالگی با برآمدگی کیسه ی زلالی سلامت پای آنها به مخاطره بیافتد.

اگر قصد سفر دارید و پیاده روی زیاد می کنید، به کفش مخصوص پیاده روی یا پوتین نیاز دارید. توصیه می شود برای حفظ سلامت پا در سفر دو جفت کفش پیاده روی همراه داشته باشید تا بتوانید هر چند ساعت یک بار آن ها را عوض نمایید؛ درست مانند سربازانی که در ارتش از آن ها می خواهند هر روز پوتین های خود را تعویض نمایند.

می توانید برای کفش تان از کفی های طبی استفاده کرده، آن ها را تبدیل به کفش های راحتی برای پیاده روی بنمایید. کفی های طبی دارای پاشنه ی ژله ای (سیلیکون) هستند و قوس پا را در هر کفشی تنظیم می کنند و به این ترتیب فشار روی ستون فقرات و کمر را کم می نمایند.

 

کفی های طبی دارای پاشنه ی ژله ای

 

نکته ای که برای سلامت پا باید به آن توجه داشته باشیم پوشیدن کفش هایی است که پاشنه ی آن ساییده شده. است ممکن است بدون آن که خود خبر داشته باشیم از پوشیدن این گونه کفش ها صدمه ببینیم و عاید ما پا درد و پشت درد شود. ورزش کردن بسیار مفید است ولی ورزشی که با کفش مناسب انجام شود.

چگونه کفش مناسب جهت دویدن را انتخاب می کنید؟ یقیناً مهم ترین نکته،در سلامت پا توجه به شکل و ساختمان پا است. اگر قوس کف پای شما کم است که اصطلاحاً آن را کف پای صاف می نامند، در این صورت کفش هایی که داخل آن ها برجسته هستند برای آن مناسب نیستند. اگر قوس کف پای شما زیاد است باید از کفش هایی استفاده کنید که داخل آن برجسته باشد. پای طبیعی نیاز به کفش طبی خاصی ندارد و پوشیدن یک جفت کفش بادوام کافی است.

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید