مقالات

انتخاب کفش های زمستانی و روش نگهداری از آن

با شروع فصل سرما در پاییز و زمستان، افراد به تکاپوی خرید چکمه و کفش های زمستانی می‌افتند تا بتوانند محافظت بهتری از پاهای خود داشته باشند؛ ضمن این که ظاهر شیک و آراسته‌‌تری از خود نشان دهند.

همانطور که میدانید از پا به عنوان قلب دوم یاد میشود که میتواند در سلامت عمومی بدن بسیار تاثیر گذار باشد. اکثر افراد در هنگام خرید به زیبایی و ارزان بودن پوشاک دقت میکنند تا کیفیت آن . اما این موضوع در خرید کفش بسیار متفاوت است و باید دقت بیشتری در آن داشته باشیم . کیفیت در کفش همیشه باید در اولویت باشد زیرا مستقیما به سلامت بدن مربوط میشود. انتخاب یک کفش نامناسب میتواند آسیب های زیادی به بدن شما وارد کند.(کفش شهپر)

در فصل پائیز و زمستان در هنگام خرید کفش های زمستانی باید به نکاتی توجه داشته باشید که متناسب با این نوع کفش ها میباشد

نکاتی در مورد خرید کفش های زمستانی

 

کف کفش شما لیز نباشد

در نیمه‌ی دوم سال با مسائل آب وهوایی نظیر بارش برف و باران مواجه هستیم که به دنبال آن‌ها سطح معابر و خیابان‌ها لغزنده می‌شوند. از این رو باید دقت کنیم که کف کفش زمستانی ما عاج‌دار باشد تا به راحتی بر روی زمین لیز نخوریم. ضمن این که پاشنه‌ی بلند هر چند باعث زیبایی و جلوه‌ی بیشتر چکمه می‌شود، اما کارآیی آن را به حداقل می‌رساند. بنابراین نهایت اندازه‌ی پاشنه از ۲ سانتی‌متر نباید بیشتر باشد. چنانچه چکمه‌ای که از قبل خریده‌اید کف صافی دارد، خود را به زحمت خرید دوباره نیاندازید. چسباندن دو تکه کفی شیاردار می‌تواند مشکل سر خوردن کفش را حل کند.
به کفه و پاشنه چکمه دقت کنید. شما باید به دنبال موادی باشید که قابلیت کشش خوبی داشته باشند. یک تخت کفش مقاوم در مقابل لغزش ، برای کفش زمستانی عالی است.

کفش های زمستانی

 

کفش شما کمی بزرگ‌تر از پایتان باشد

از آنجا که در زمستان برای گرم‌تر نگه داشتن بدن از جوراب‌های ضخیم استفاده می‌کنیم لازم است حجم بیشتری برای فضای داخلی کفش خود لحاظ کنیم. بنابراین لازم است که کفش زمستانی خود را نیم تا یک شماره بزر‌گ‌تر از سایز اصلی تهیه کنیم.

 

مطالب خواندنی : طراحی مناسب کفش ها خستگی های شغلی را کاهش میدهد

 

این نکته را به خاطر داشته باشید که اندازه‌ی پای افراد در صبح، کوچک‌تر از بعد از ظهر است. از این رو در زمان صبح به هیچ عنوان برای خرید کفش زمستانه اقدام نکنید؛ چرا که در این شرایط ممکن است در مغازه از اندازه‌ی کفش خود راضی باشید، اما مدتی بعد احساس کنید که کفش‌تان تنگ است و پای شما را اذیت می‌کند. در مورد چکمه‌ی کودک، کفش باید اندازه‌ی پای او باشد. از این رو موقع خرید چکمه برای کودک، جوراب ضخیم پای او کنید تا چکمه را با آن امتحان کند. چنانچه انگشت شما از پشت چکمه بعد از کشیدن زیپ یا بستن بند، رد شد، یعنی این که چکمه اندازه‌ی پای کودک است.

 

کفش شما کمی بزرگ‌تر از پایتان باشد

کفش شما گرم و ضدآب باشد

مهم‌ترین نکته در مورد چکمه‌های زمستانی، پوشش گرمایی آن‌ها است. جنس داخلی چکمه معمولا، کرک، پشم یا نخ است. برای ضد آب بودن کفش بعضی جنس ورنی را پیشنهاد می‌دهند؛ حال آن که معمولا کفش‌های ورنی زود رنگ باخته و حالت کهنه به خود می‌گیرند. بنابراین به جای آن می‌توان از جنس چرم استفاده کرد که خاصیت ضد آب هم دارد.
در مجموع به ویژه اگر می‌خواهید چکمه را بیرون منزل بپوشید و مجبور هستید در خیابان‌های پر برف و گل و لای راه بروید، حتما به چکمه ضد آب بلند نیاز دارید.
اگر می‌خواهید کفش را در طول کار روزانه بپوشید، به میزان فعالیت خود توجه کنید. اگر فعالیت شما زیاد است، گردش خون بدنتان به گرم شدن پاهای شما کمک می‌کند؛ بنابراین نیازی نیست بوت (چکمه) خیلی گرمی خریداری کنید. به عنوان مثال اگر چکمه را بیشتر برای ورزش پر تحرک صبح گاهی در بیرون خانه می‌خواهید، نیازی به چکمه خیلی گرم ندارید. صرف نظر از نکات بالا، چکمه زمستانی باید به اندازه کافی گرم باشد.

 

کفش شما گرم و ضدآب باشد

ضمن اینکه یک چکمه ایده آل برای هوای سرد زمستان، عایق کاری و لایه درونی زیادی در داخل خود دارد، بنابراین در یک زمستان معمولی نیازی نیست که جوراب خیلی گرم و خیلی ضخیمی همراه آن بپوشید.
از خم شدن ساق چکمه جلوگیری کنید

از آن جا که پس از درآوردن چکمه، ساق آن به یک طرف خم می‌شود، امکان ترک خوردن آن وجود دارد. بهترین کار برای جلوگیری از این مسئله قرار دادن چند عدد لوله‌ی مقوایی (به ارتفاع چکمه) در داخل چکمه است تا حالت ایست آن را نگه دارد.

به جنس و رنگ کفش توجه کنید

به جنس کفش توجه کنید. بوت‌های زمستانی که از چرم یا چرم جیر تهیه شده‌اند، هم پرطرفدارند و هم مناسب هوای سرد و مرطوب زمستان هستند.
رنگ چکمه را طوری انتخاب کنید که با لباس شما هماهنگ بشود، البته بوت (چکمه) مشکی معمولا با بیشتر لباس‌های زمستانی به خوبی ست می شود و کثیفی را کمتر نشان می‌دهد. رنگ‌های قهوه‌ای هم از رنگ‌های روشن بهتر است و انواع مختلف آن را می توانید در فروشگاه های کفش ملی در سراسر کشور تهیه کنید.

 

بوت های راحت و روزانه

 

شوره زدایی از کفش های چرم

اگر کفش‌های چرم شما به علت برف و باران خیس شد، از گذاشتن آن‌ها در کنار وسایل گرمایشی خودداری کنید؛ چرا که این کار باعث ایجاد شوره و سفیدک بر روی آن‌ها می‌شود. در صورتی که با پر کردن داخل کفش‌ها با روزنامه می‌توان علاوه بر حفظ قالب کفش، رطوبت آن را جذب روزنامه کرد.

 

شوره زدایی از کفش های چرم

 

چنانچه با وجود انجام این اقدامات باز هم لکه‌های سفیدک بر روی کفش ایجاد شد، محلول آب و سرکه را آماده کرده و با برس یا پارچه‌ی آغشته به محلول را بر روی سفیدک کفش بکشید و سپس بر روی آن پنبه‌ی مرطوب بمالید.

shahparshoes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید